Parohia “Sf. Nectarie Taumaturgul” - Coslada (Spania)
Parroquia “San Nectario el Taumaturgo”-Coslada/Romanian Orthodox Parish "St. Nectarios, the Healer"-Coslada

Episcopia Ortodoxă Română a Spaniei și Portugaliei

Parohia "Sf. Nectarie Taumaturgul" - Coslada, Spania

Parroquia "San Nectario, El Taumaturgo" - Coslada

Romanian Orthodox Parish "St. Nectarios, The Healer" - Coslada

  • Prima pagina
  • Episcopul locului
  • Istoricul parohiei
  • Viaţa Sfântului Nectarie
  • Taine și ierurgii
    • Botezul
    • Cununia
    • Îndrumar de spovedanie
    • Parastasul
    • Spovedania
  • Familia preotului
  • Şcoala parohială
  • Programul liturgic
  • Contact
  • Español
25 ianuarie 2016

La shopping cu vechii romani

admin_nec Uncategorized

0bd761c587e209afa10cd855f5de778dDacă trăiai în lumea antică şi aveai chef de puțină terapie prin cumpărături, străzile Romei erau cel mai potrivit loc pe care puteai să-l alegi. Roma antică era un oraş cosmopolit care atrăgea constant oameni şi mărfuri de dincolo de țărmurile Mediteranei. Până la finele primului secol p.Hr. oraşul deja atinsese un prag de un million de locuitori, o cifră care avea să mai fie atinsă abia în 1800 de către Londra.

Ca mai toți locuitorii oraşelor, romanii se bazau pe comercianții care îi aprovizionau cu mâncare, îmbrăcăminte şi alte bunuri. Dovezile de care dispunem indică un comerț din cale-afară de înfloritor, unul dintre principalele aspecte pe care era imposibil să nu-l remarci era numărul colosal de negustori şi cumpărători. Pe negustori îi găsim în cele mai aglomerate zone ale oraşului.

Micile prăvălii şi ateliere se întindeau de-a lungul principalelor străzi, depăşindu-şi pragurile şi ocupând până la urmă toată strada. Poetul Martial ne spune că până la edictul lui Domitian, care interzicea această practică, Roma arăta ca un magazin imens. Neguțătorii, vânzătorii ambulanți sau târgoveții tindeau să se îmbulzească în arealele centrale. Ocupau băile publice, forurile, circurile, templele, teatrele sau amfiteatrele, atraşi de oportunitatea unei afaceri de succes dat fiind numărul mare de cetățeni care frecventau aceste locatii.

Vânzătorii de la temple ofereau mărfuri dedicatorii precum ghirlandele de flori, în vreme ce aceia de lângă amfiteatre puneau la dispoziție programele cu gladiatori, menționate şi de Cicero. Mărfurile perisabile, deci alimentele, erau bunuri foarte comune pe străzile Romei. Pâinile, cârnații, produsele de patiserie erau ideale pentru cetățeanul grăbit. Picturile şi reliefurile de la Pompeii şi de la Ostia sunt sursa cea mai bună pentru înfățişarea tarabelor. Acestea sunt de pildă foarte vizibile într-o reprezentare pompeiană a unei revolte din amfiteatru – reprezentare a unui eveniment istoric petrecut în 59 p.Hr., când rezidenții oraşului vecin Nuceria vin în Pompeii.

În prim plan se văd instalate tarabele sub pânze atârnate de copaci sau de țăruşi. Mesajele desenate pe zidurile exterioare ale amfiteatrului ne dau de asemenea o idee despre locația lor. O altă reprezentare pompeiană ne arată o scenă cu evenimente cotidiene în for. Printre procese de judecată, pedepse corporale sau lecturi ale informațiilor publice se întrezăresc şi neguțătorii care îşi aşează mărfurile, unii mâncarea în ceaune, alții vesela pe pământ.

Unii însă au un spațiu comercial mai elaborat. Un vânzător de pantofi amenajează bănci pentru clienți şi îşi marchează spațiul prin draperii. Vânzătorii de pâine şi legume îşi aranjează marfa pe mese de lemn şi în coşuri. Un relief de marmură de la Ostia ne arată un vânzător de legume cu un coş imens şi o tarabă din trestie, iar un altul înfățişează o femeie care stă în spatele cuştilor în care îşi ține puii şi iepurii. La tarabă aceasta ține chiar şi două maimuțe pentru a atrage mai mulți clienți. Alți negustori sunt mai mobile, cărându-şi marfa pe tăvi sau în coşuri agățate de gât. Multe desene ni-I arată pe vânzători cu o mână ridicată, chemându-I pe cetățeni la tarabe. Nu numai că aceştia sunt foarte vizibili, ci în acelaşi timp sunt şi foarte stridenți. Seneca se plânge de târgoveții care frecventează băile de sub apartamentul său pentru că țipă ca în gură de şarpe ca să-şi vândă marfa.

Alți scriitori compară retorica slabă a competitorilor lor cu strigătele neiscusite ale târgoveților. Martial aseamănă discursurile unui prieten cu retorica unui vânzător de năut, a unui negustor de peşte sau a unui bucătar care vrea cu orice preț să scape de cârnați. Sursele literare sunt scrise oricum de către înalta aristocrație romană, care îi considerau pe comercianți amăgitori şi înşelători, vânzând mărfuri de calitate îndoielnică. Galenus îi condamnă crunt, acuzându-I că folosesc carne umană în preparatele de porc. Un autor de secol V se plânge că țin ouăle sau cepele în apă ca să pară mai mari decât sunt în realitate.

Şi bărbații şi femeile se amestecă în acest mediu al comercianților, ca vânzători şi cumpărători. Exista totuşi o tendință de segregare economică. Pe de o parte, vânzătorii ambulanți vindeau mâncarea la prețuri mici şi probabil se aprovizionau pentru clienții de condiție mai umilă. Mulți se poate să fi fost ei înşişi săraci, negâsind alt mijloc de supraviețuire decât aceste mici afaceri.

Pe de altă parte. Cumpărătorii cu situație materială bună puteau vizita macellum-ul, o piață de lux unde se făceau chiar licitații. Varietățile rare de peşte precum mogilidul puteau ajunge la prețuri exorbitante. Pe aici stăteau la pândă şi cămătarii, care le acordau împrumuturi celor care nu-şi permiteau marfa. Istoricul Suetonius vorbeşte despre disprețul împăratului Tiberius cauzat de plata a 30.000 de sesterți pentru trei peşti, adică de 30 de ori mai mult decât salariul annual al unui legionar.

Pe lângă peşte, vânzătorii puneau la dispoziție şi carne, o parte provenind de la sacrificiile animale. Alte delicatese includeau melcii, şoarecii sau păsările cântătoare…Cei bogați aveau privilegiul de a fi vizitați de către comercianți chiar la ei acasă. Ovidiu remarcă glumeț că de obicei aceştia nimereau când doamna chiar simtea nevoia de terapie prin shopping, ceea ce se dovedea uşor agasant pentru consortul acesteia. Poeții mai glumeau şi în legătură cu posibila amenințare sexuală pe care o reprezentau comercianții, care uneori profitau din plin de nevoia femelior din elita socială de face achiziții pentru a se mai elibera de plictiseala din viețile lor.

Ca fapt divers, şi romanii aveau târguri de “Crăciun”, sau mai precis cu ocazia Saturnaliilor, festivalul din decembrie la care toată lumea se bucura şi uita de normele sociale. Se făcea schimb de sigilla, mici figurine din argilă, de unde şi denumirea târgurilor, sigillaria. Tarabele se aşterneau cu sutele pe câmpul lui Marte, dar mai înainte târgul se ținea în Porticus Aronautarum, ridicat de generalul Agrippa în 25 a.Hr. Ca şi astăzi, iarmarocul din decembrie trebuie să fi contribuit la crearea unei plăcute atmosphere sărbătoreşti.

Irina Maria Manea

Sursa: historia.ro

Juror Neologismele…

Articole pe același subiect

F7433713-6E32-483F-A168-FC1E1FE6D09E

Duhovnicești, Uncategorized

BETLEEMUL

4B936ACC-16EC-4629-96F8-AABA93970756

Parohie, Uncategorized

Pregătiți de Nașterea Domnului 2020

77C1E3B1-54AB-41CD-A593-83A30BDDAB15

Uncategorized

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΥΜΝΟΙ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ

Moaștele Sf. Nectarie
în biserica din Coslada


Moaștele Sf. Martiri din Hozeva
în biserica din Coslada




Moaștele Sf. Epictet și Astion
în biserica din Coslada




Tipărite în parohie

Statististici


free counters

Blogroll

  • Iconografo
  • Kalomiros.blogspot.com.es
  • L'atelier Saint Jean Damascene
  • L'Institut Saint-Serge
  • Mitropolia greaca Madrid
  • Monasterio virtual
  • Noi în Spania
  • Occidentul românesc
  • Paso a paso en la Ortodoxia
  • Pro Ortodoxia

Atitudine ortodoxă

  • Fericiţi cei prigoniţi
  • Laurenţiu Dumitru
  • ProVita
  • ProVita Craiova
  • Rafael Udrişte
  • Război întru Cuvânt
  • Razvan Codrescu
  • Savatie Baştovoi
  • Sceptik
  • Viaţa la ţară

Resurse ortodoxe

  • Biblia ortodoxă
  • Biblioteca (ortodoxie.3x.ro)
  • Biblioteca mănăstirii Săraca
  • Biblioteca teologică digitală
  • Biblioteca viostil
  • Coleţia de paterice
  • Doxologia
  • Enciclopedia ortodoxă
  • Harta mănăstirilor
  • Mărturisitor ortodox
  • Materiale provita
  • OrtodoxMedia
  • Servicios y Oraciones
  • Sfaturi ortodoxe
  • Sinaxarul (audio)
  • Tâlcuirea Psaltirii
  • Tezaurul ortodox
  • Vieţile sfinţilor

Femeia şi mama ortodoxă

  • Casa părintească
  • Dăruind vei dobândi
  • Din pridvor
  • Femeia creştină
  • Gândeşte frumos
  • Hristos împărtăşit copiilor
  • La pieptul mamei
  • Orthodox education
  • Picuri de rouă
  • Un colţişor de rai

Utile

  • athoscollection.ro
  • bluartdesign.bizoo.ro
  • icoaneortodoxe.com.ro
  • Însemne ortodoxe
  • magazinortodox.ro
  • skiadopoulosbros.gr
  • vesminte-mithra.ro
  • vesmintepreotesti-iasi.ro
  • www.amro.ro
  • www.art-mobirel.ro
  • www.artborder.gr
  • www.arttiffany.ro
  • www.bingbeng.ro
  • www.brodart.ro
  • www.churchitems.gr
  • www.clopote.md
  • www.clopote.ro
  • www.clopoteblotor.ro
  • www.cusutsibrodat.ro
  • www.dimbales.com
  • www.dixibijou.ro
  • www.evagelidisilias.gr
  • www.gallerybyzantium.com
  • www.geritrading.ro
  • www.ierorafeio.gr
  • www.iletrade.ro
  • www.jianuart.ro
  • www.landau.ro
  • www.lidar.ro
  • www.marmovest.ro
  • www.maryhit.com
  • www.mobilier-biserici.ro
  • www.msfc.ro
  • www.orthodoxmall.eu
  • www.pantex.ro
  • www.profiart.ro
  • www.reinvierea.ro
  • www.studio-vitralii.ro
  • www.stzosima.com
  • www.tarobrod.ro
  • www.textor-textiles.ro
  • www.textor.ro
  • www.theiconart.gr
  • www.ttc-stoffe.ro
  • www.vesminte.com
  • www.vesminte.ro
  • www.vesmintepreotesti.com
  • www.vesnavestments.com
  • www.xaxiras.com

Caută în site

Categorii articole

  • Album foto
  • Antiecumenism
  • Anunțuri
  • Articole și resurse în limba spaniolă
  • Atitudine
  • Audio
  • Cântări
  • Cărţi
  • Din Spania
  • Duhovnicești
  • Organizare
  • Parohie
  • Predici la Duminici și Sărbători
  • Program
  • Provita
  • Sfântul Nectarie
  • Știri și evenimente
  • Uncategorized
  • Viața parohiei
  • Video
  • Viețile Sfinților

Adresa parohiei şi programul liturgic

Adresa: Coslada, Calle del Ferrocarril 21-23

Programul liturgic săptămânal:

Luni:
09.00 – Paraclisul MD Prodromiţa.

Marţi:
09.00 – Paraclisul Sf. Ioan Botezătorul.

Miercuri:
08.00 – Taina Spovedaniei;
09.00 – Paraclisul Sf. Nectarie;
10.00 – Taina Spovedaniei.

Joi:
09.00 – Paraclisul Sf. Ioan Rusul

Vineri:
08.00 – Taina Spovedaniei;
09.00 – Paraclisul Maicii Domnului;
10.00 – Taina Spovedaniei.

Sâmbătă:
08.00 – Taina Spovedaniei;
09.00 – Paraclisul Sf. Mucenic Gheorghe;
10.00 – Taina Spovedaniei.
15.30 – Taina Spovedaniei şi Vecernia.

Duminică:
08.30 – Sfânta Liturghie.

În zilele praznicelor împărăteşti sau de pomenire a sfinţilor din timpul săptămânii, Sfânta Liturghie se săvârşeşte dimineaţa, potrivit programului anunţat în duminica dinaintea sărbătorii.

Paroh, Pr. George Cimpoca

Telefon: 677. 275. 236

Arhiva articolelor

  • ianuarie 2021 (14)
  • decembrie 2020 (39)
  • noiembrie 2020 (19)
  • octombrie 2020 (18)
  • septembrie 2020 (19)
  • august 2020 (30)
  • iulie 2020 (38)
  • iunie 2020 (41)
  • mai 2020 (12)
  • aprilie 2020 (37)
  • martie 2020 (25)
  • februarie 2020 (24)
  • ianuarie 2020 (28)
  • decembrie 2019 (28)
  • noiembrie 2019 (32)
  • octombrie 2019 (37)
  • septembrie 2019 (35)
  • august 2019 (19)
  • iulie 2019 (20)
  • iunie 2019 (37)
  • mai 2019 (53)
  • aprilie 2019 (38)
  • martie 2019 (31)
  • februarie 2019 (43)
  • ianuarie 2019 (56)
  • decembrie 2018 (37)
  • noiembrie 2018 (36)
  • octombrie 2018 (25)
  • septembrie 2018 (31)
  • august 2018 (13)
  • iulie 2018 (43)
  • iunie 2018 (49)
  • mai 2018 (58)
  • aprilie 2018 (72)
  • martie 2018 (77)
  • februarie 2018 (67)
  • ianuarie 2018 (77)
  • decembrie 2017 (45)
  • noiembrie 2017 (41)
  • octombrie 2017 (76)
  • septembrie 2017 (64)
  • august 2017 (50)
  • iulie 2017 (96)
  • iunie 2017 (50)
  • mai 2017 (38)
  • aprilie 2017 (58)
  • martie 2017 (72)
  • februarie 2017 (43)
  • ianuarie 2017 (39)
  • decembrie 2016 (52)
  • noiembrie 2016 (38)
  • octombrie 2016 (60)
  • septembrie 2016 (66)
  • august 2016 (33)
  • iulie 2016 (33)
  • iunie 2016 (66)
  • mai 2016 (62)
  • aprilie 2016 (56)
  • martie 2016 (52)
  • februarie 2016 (59)
  • ianuarie 2016 (58)
  • decembrie 2015 (53)
  • noiembrie 2015 (35)
  • octombrie 2015 (62)
  • septembrie 2015 (40)
  • august 2015 (76)
  • iulie 2015 (77)
  • iunie 2015 (69)
  • mai 2015 (77)
  • aprilie 2015 (72)
  • martie 2015 (118)
  • februarie 2015 (108)
  • ianuarie 2015 (72)
  • decembrie 2014 (62)
  • noiembrie 2014 (76)
  • octombrie 2014 (87)
  • septembrie 2014 (109)
  • august 2014 (94)
  • iulie 2014 (66)
  • iunie 2014 (103)
  • mai 2014 (110)
  • aprilie 2014 (104)
  • martie 2014 (149)
  • februarie 2014 (99)
  • ianuarie 2014 (128)
  • decembrie 2013 (113)
  • noiembrie 2013 (85)
  • octombrie 2013 (103)
  • septembrie 2013 (152)
  • august 2013 (128)
  • iulie 2013 (113)
  • iunie 2013 (79)
  • mai 2013 (53)
  • aprilie 2013 (51)
  • martie 2013 (53)
  • februarie 2013 (76)
  • ianuarie 2013 (81)
  • decembrie 2012 (53)
  • noiembrie 2012 (50)
  • octombrie 2012 (76)
  • septembrie 2012 (45)
  • august 2012 (53)
  • iulie 2012 (50)
  • iunie 2012 (46)
  • mai 2012 (70)
  • aprilie 2012 (38)
  • martie 2012 (52)
  • februarie 2012 (60)
  • ianuarie 2012 (64)
  • decembrie 2011 (66)
  • noiembrie 2011 (49)
  • octombrie 2011 (64)
  • septembrie 2011 (60)
  • august 2011 (64)
  • iulie 2011 (54)
  • iunie 2011 (52)
  • mai 2011 (49)
  • aprilie 2011 (31)
  • martie 2011 (42)
  • februarie 2011 (44)
  • ianuarie 2011 (41)
  • decembrie 2010 (42)
  • noiembrie 2010 (46)
  • octombrie 2010 (43)
  • septembrie 2010 (44)
  • august 2010 (46)
  • iulie 2010 (37)
  • iunie 2010 (62)
  • mai 2010 (34)
  • aprilie 2010 (28)
  • martie 2010 (35)
  • februarie 2010 (54)
  • ianuarie 2010 (49)
  • decembrie 2009 (59)
  • noiembrie 2009 (60)
  • octombrie 2009 (70)
  • septembrie 2009 (69)
  • august 2009 (55)
  • iulie 2009 (51)
  • iunie 2009 (62)
  • mai 2009 (49)
  • aprilie 2009 (30)
  • martie 2009 (13)
  • februarie 2009 (35)
  • ianuarie 2009 (38)
  • decembrie 2008 (24)
  • noiembrie 2008 (9)
  • octombrie 2008 (7)
Parohia “Sf. Nectarie Taumaturgul” - Coslada (Spania)
  • Prima pagina
  • Episcopul locului
  • Istoricul parohiei
  • Viaţa Sfântului Nectarie
  • Taine și ierurgii
    • Botezul
    • Cununia
    • Îndrumar de spovedanie
    • Parastasul
    • Spovedania
  • Familia preotului
  • Şcoala parohială
  • Programul liturgic
  • Contact
  • Español
Adresa bisericii parohiale: Calle del Ferrocarril
nr. 21-23, Coslada
Telefon: 0034.677 275 236