Parohia “Sf. Nectarie Taumaturgul” - Coslada (Spania)
Parroquia “San Nectario el Taumaturgo”-Coslada/Romanian Orthodox Parish "St. Nectarios, the Healer"-Coslada

Episcopia Ortodoxă Română a Spaniei și Portugaliei

Parohia "Sf. Nectarie Taumaturgul" - Coslada, Spania

Parroquia "San Nectario, El Taumaturgo" - Coslada

Romanian Orthodox Parish "St. Nectarios, The Healer" - Coslada

  • Prima pagina
  • Episcopul locului
  • Istoricul parohiei
  • Viaţa Sfântului Nectarie
  • Taine și ierurgii
    • Botezul
    • Cununia
    • Îndrumar de spovedanie
    • Parastasul
    • Spovedania
  • Familia preotului
  • Şcoala parohială
  • Programul liturgic
  • Contact
  • Español
10 martie 2011

Teologii fara diploma

admin_nec Duhovnicești

Exista un paradox evident intre rigurozitatea acordarii titlului de „teolog” in Traditia Bisericii si usurinta cu care acesta este utilizat in limbajul curent. Astazi, prin „teolog” se desemneaza o persoana care studiaza teologia sau specialistul in teologie. Intelesul pe care Biserica il confera insa acestui cuvant este insa unul mult mai adanc.

Dintre marii sfinti ai Bisericii noastre, supranumele de Teolog il gasim numai langa trei nume, mai exact la Sfantul Ioan Evanghelistul, Sfantul Grigorie de Nazianz si Sfantul Simeon, „Noul Teolog” . Li s-au atribuit acest nume pentru ca s-a simtit autoritatea cu care ei vorbeau devenind ei insisi izvoare vii ale Teologiei.

In sens larg, in intreaga Traditie calitatea de „teolog” este accesibila oricarui crestin, dupa cum ne invata Evagrie Ponticul: „teolog este cel ce se roaga si cel ce se roaga este teolog.”

Prin urmare, conditia aceasta este data de relatia personala cu Dumnezeu, de comuniunea cu El in taina inimii, si nu de acte si raporturi exterioare. A fi teolog este, potrivit invataturii ortodoxe, o stare launtrica, nicidecum o calificare profesionala.

Mitropolitul Efrem al Bostonului intr-una din cuvantarile sale amintea cum, in urma cu 50 de ani, pe cand era student in cadrul Academiei Teologice, profesorul de Dogmatica Ioan Romanides, i-a povestit o intamplare petrecuta in vremea studentiei sale.

Pentru a obtine doctoratul in cadrul Facultatii de Teologie Ortodoxa din Atena, parintele Ioan, hirotonit preot de curand (1950), trebuia sa-si sustina lucrarea de dizertatie inaintea unei comisii. Subiectul lucrarii era „Pacatul stramosesc”. La multe intrebari ce i-au fost adresate de profesori (dintre care majoritatea obtinusera titlurile academice in cadrul unor universitati romano-catolice sau protestante din Europa), parintele Ioan a raspuns cu abilitate. In final, presedintele comisiei, Dr. Panaghiotis Trembelas, avea sa-i atraga totusi atentia parintelui, in felul urmator:

„Ai multe citate in dizertatia ta din scrierile lui Simeon Noul Teolog”, a spus Trembelas.

„Asa este, domnule profesor”, a raspuns parintele Ioan.

„Trebuie sa le stergi”, a continuat Trembelas. „Simeon nu poate fi citat ca sursa in lucrarea ta, deoarece nu a primit niciodata un titlu teologic academic”.

Parintele Ioan a raspuns cu calm, „Foarte bine, dupa cum spuneti, domnule profesor. Doriti sa sterg de asemenea si toate trimiterile la Matei, Marcu, Luca si Ioan Evanghelistul, deoarece nici ei n-au primit un titlu teologic academic? Ei, de asemenea, sunt teologi fara diploma.”

Este cunoscuta atitudinea lui Panaghiotis Trembelas, un „stalp al teologiei conservatoare”, cu privire la Sfantul Simeon Noul Teolog, care, in 1974, a declarat intr-o brosura, chiar daca cu unele rezerve, pentru a nu soca opinia publica, ca vedeniile lui Simeon se explica printr-o simpla tensiune nervoasa! Aceasta afirmatie a lui Trembelas a provocat un val de indignare la Muntele Athos.

„Captivitatea babilonica” a teologiei ortodoxe

Remarca nefericita a lui Trembelas este o dovada solida a unei instrainari ce a afectat pentru o lunga perioada, si inca afecteaza, scolile teologice ortodoxe. Aceasta instrainare este cunoscuta sub numele de „captivitatea latina” sau „captivitatea babilonica” a teologiei ortodoxe – o istorie de peste 200 de ani in timpul careia teologia academica scolastica apuseana (mai bine spus, rationalismul apusean) a influentat academiile teologice din Rasarit.

Mitropolitul Antonie Krapovitsky, parintele George Florovsky , parintele Dumitru Staniloae, au semnalat si combatut aceasta situatie nefireasca conform careia „Teologia Ortodoxa se adapa de la izvoare straine”, in mod repetat, in scrierile lor.

Plecand de la premisa domnului profesor Trembelas, ne este usor sa intelegem de ce unii din liderii Ortodoxiei sunt deschisi unirii cu non-ortodocsii in cadrul Miscarii Ecumenice. Atat timp cat crezi ca Biserica Ortodoxa este indatorata teologic incat nu are inca o teologie a Duhului Sfant, sau are sfinti carora le lipsesc titlurile teologice si care sunt teologi „fara diploma”, atunci te poti simti atras in mod „justificat”, de alte denominatiuni crestine.

Biserica are insa metoda sa traditionala de a pregati membrii clerului, aceasta metoda dandu-si roadele sale vreme de secole, chiar si inainte ca semninariile si academiile teologice sa fie deschise.

Parintele George Florovsky, unul dintre cei mai proeminenti teologi ortodocsi ai secolului XX, nu a absolvit niciodata o academie teologica. Despre pregatirea sa in ale teologiei aminteste: „Nu am avut (daca nu cumva din vina mea) parte de o pregatire teologica obisnuita. Sunt un autodidact in teologie, un fel de diletant, unul care s-a realizat prin propriile mijloace (self-made man), ca sa folosesc o expresie americana. Eu am primit educatie pentru a deveni profesor de istorie si filosofie. […] Teologia mi-am invatat-o nu in scoala, ci in biserica, doar ca mirean. Mai intai am dedus-o din cartile de slujba si mult mai tarziu din scrierile Sfintilor Parinti.”

Scoala Sfantului Duh

Educatia teologica elementara (dar fundamentala) o putem dobandi prin participarea constanta si cu luare aminte la slujbele Bisericii, cu alte cuvinte, prin participare la viata Bisericii. Acest fapt il invatam si din troparul care se canta la Sfintii Cuviosi: „cu postul, cu privegherea, cu rugaciunea, ceresti daruri luand”, asemenea Sfantului Simeon Noul Teolog (in ciuda faptului ca, potrivit profesorului Panaghiotis Trembelas, sfantul Simeon nu este un „teolog cu diploma”).

Ortodoxia autentica dainuieste in imnografia noastra, in slujbele bisericesti, si in inimile multor clerici si credinciosi.

Iata cum ne invata Troparul Pogorarii Duhului Sfant: „Binecuvantat esti, Hristoase, Dumnezeul nostru, Cela ce preaintelepti pe pescari ai aratat, trimitandu-le lor Duhul Sfant…”

In acest fel, si-au primint Sfintii Evanghelisti Matei, Marcu, Luca si Ioan „diplomele in teologie”. Le-au primit in „scoala Duhului Sfant”, urmand fagaduintei Mantuitorului: „Dar Mangaietorul, Duhul Sfant, pe Care-L va trimite Tatal, in numele Meu, Acela va va invata toate si va va aduce aminte despre toate cele ce v-am spus Eu” (Ioan 14,26)

Intreaga experienta a Bisericii se intemeieza pe relatia personala cu Duhul Sfant. Nu intamplator ii numim pe sfinti „de Dumnezeu inspirati” sau „purtatori de Dumnezeu”. Nu intamplator alergam la ei pentru a ne vindeca trupeste si sufleteste. Nu intamplator ne inchinam la Sfintele lor moaste si cerem mijlocirea lor.

Despre modul de a teologhisi al Sfintilor Parinti, parintele Florovsky spunea: „Parintii m-au invatat libertatea crestina. Ei au fost mai mult decat simpli legiuitori, au fost adevarati profeti, in sensul propriu al acestui cuvant – ei au contemplat taina lui Dumnezeu (au fost, inainte de toate, oameni de profunzime si credinta). Ei au fost oameni ai lui Dumnezeu.”

Tot el aminteste ca scopul teologhisirii nu este satisfacerea cunoasterii intelectuale „oricat de legitima poate aparea aceasta indatorire, ci pentru a trai – pentru a avea viata din abundenta – in Adevarul care este, intr-adevar, nu un sistem de idei, ci o Persoana, chiar Iisus Hristos. In acest punct, Parintii pot fi singurii ghizi competenti si siguri.”

Articolul de fata nu doreste sa puna in discutie nici necesitatea si nici eficienta studiilor teologice sau teologiei academice. Invatamantul teologic a imbracat de mult structurile si formele invatamantului laic in virtutea raporturilor dintre Biserica si Stat. Ce nu trebuie sa uitam este ca improprierea acestora nu trebuie sa insemne pierdere a ceea ce ne este specific, a ceea ce ne defineste, adica a raportului personal dintre om si Dumnezeu si cel dintre om si om.

Acest lucru il arata parintele Rafail Noica in „Cultura Duhului”: „Biserica – si as zice cultura Bisericii – nu tine a ne informa pentru orisice. Dumnezeu, prin Biserica, tine a impartasi omului. Impartasind omului ceva din viata Lui, daca omul primeste, poate sa mearga mai departe, fiindca, cum scrie in Psalmi, „Adanc cheama catre adanc.” Omul adancindu-se, descoperind adancurile tainelor lui Dumnezeu, cauta mai departe, si merge mai departe; merge nu „studiind,” ci traind merge pana unde, intr-o buna zi, va si sti toate cate stie Dumnezeu.”

Radu Alexandru

sursa: crestinortodox.ro

PARINTELE ANANIA – Documentar memorabil, marturii remarcabile (TVR) 11 martie 2004 – 11 martie 2011

Articole pe același subiect

7BC7A955-0ED5-49E0-9165-7AC384D27155

Duhovnicești

Cuvântul “Amin!”

CF9ED7A1-C1E9-4393-B3A4-3DF09D62239A

Duhovnicești

Iubește-i pe toți!

1DE3A35F-7225-41F8-8D43-CCBC4391030B

Duhovnicești

Predă-te voii lui Dumnezeu!

Moaștele Sf. Nectarie
în biserica din Coslada


Moaștele Sf. Martiri din Hozeva
în biserica din Coslada




Moaștele Sf. Epictet și Astion
în biserica din Coslada




Tipărite în parohie

Statististici


free counters

Blogroll

  • Iconografo
  • Kalomiros.blogspot.com.es
  • L'atelier Saint Jean Damascene
  • L'Institut Saint-Serge
  • Mitropolia greaca Madrid
  • Monasterio virtual
  • Noi în Spania
  • Occidentul românesc
  • Paso a paso en la Ortodoxia
  • Pro Ortodoxia

Atitudine ortodoxă

  • Fericiţi cei prigoniţi
  • Laurenţiu Dumitru
  • ProVita
  • ProVita Craiova
  • Rafael Udrişte
  • Război întru Cuvânt
  • Razvan Codrescu
  • Savatie Baştovoi
  • Sceptik
  • Viaţa la ţară

Resurse ortodoxe

  • Biblia ortodoxă
  • Biblioteca (ortodoxie.3x.ro)
  • Biblioteca mănăstirii Săraca
  • Biblioteca teologică digitală
  • Biblioteca viostil
  • Coleţia de paterice
  • Doxologia
  • Enciclopedia ortodoxă
  • Harta mănăstirilor
  • Mărturisitor ortodox
  • Materiale provita
  • OrtodoxMedia
  • Servicios y Oraciones
  • Sfaturi ortodoxe
  • Sinaxarul (audio)
  • Tâlcuirea Psaltirii
  • Tezaurul ortodox
  • Vieţile sfinţilor

Femeia şi mama ortodoxă

  • Casa părintească
  • Dăruind vei dobândi
  • Din pridvor
  • Femeia creştină
  • Gândeşte frumos
  • Hristos împărtăşit copiilor
  • La pieptul mamei
  • Orthodox education
  • Picuri de rouă
  • Un colţişor de rai

Utile

  • athoscollection.ro
  • bluartdesign.bizoo.ro
  • icoaneortodoxe.com.ro
  • Însemne ortodoxe
  • magazinortodox.ro
  • skiadopoulosbros.gr
  • vesminte-mithra.ro
  • vesmintepreotesti-iasi.ro
  • www.amro.ro
  • www.art-mobirel.ro
  • www.artborder.gr
  • www.arttiffany.ro
  • www.bingbeng.ro
  • www.brodart.ro
  • www.churchitems.gr
  • www.clopote.md
  • www.clopote.ro
  • www.clopoteblotor.ro
  • www.cusutsibrodat.ro
  • www.dimbales.com
  • www.dixibijou.ro
  • www.evagelidisilias.gr
  • www.gallerybyzantium.com
  • www.geritrading.ro
  • www.ierorafeio.gr
  • www.iletrade.ro
  • www.jianuart.ro
  • www.landau.ro
  • www.lidar.ro
  • www.marmovest.ro
  • www.maryhit.com
  • www.mobilier-biserici.ro
  • www.msfc.ro
  • www.orthodoxmall.eu
  • www.pantex.ro
  • www.profiart.ro
  • www.reinvierea.ro
  • www.studio-vitralii.ro
  • www.stzosima.com
  • www.tarobrod.ro
  • www.textor-textiles.ro
  • www.textor.ro
  • www.theiconart.gr
  • www.ttc-stoffe.ro
  • www.vesminte.com
  • www.vesminte.ro
  • www.vesmintepreotesti.com
  • www.vesnavestments.com
  • www.xaxiras.com

Caută în site

Categorii articole

  • Album foto
  • Antiecumenism
  • Anunțuri
  • Articole și resurse în limba spaniolă
  • Atitudine
  • Audio
  • Cântări
  • Cărţi
  • Din Spania
  • Duhovnicești
  • Organizare
  • Parohie
  • Predici la Duminici și Sărbători
  • Program
  • Provita
  • Sfântul Nectarie
  • Știri și evenimente
  • Uncategorized
  • Viața parohiei
  • Video
  • Viețile Sfinților

Adresa parohiei şi programul liturgic

Adresa: Coslada, Calle del Ferrocarril 21-23

Programul liturgic săptămânal:

Luni:
09.00 – Paraclisul MD Prodromiţa.

Marţi:
09.00 – Paraclisul Sf. Ioan Botezătorul.

Miercuri:
08.00 – Taina Spovedaniei;
09.00 – Paraclisul Sf. Nectarie;
10.00 – Taina Spovedaniei.

Joi:
09.00 – Paraclisul Sf. Ioan Rusul

Vineri:
08.00 – Taina Spovedaniei;
09.00 – Paraclisul Maicii Domnului;
10.00 – Taina Spovedaniei.

Sâmbătă:
08.00 – Taina Spovedaniei;
09.00 – Paraclisul Sf. Mucenic Gheorghe;
10.00 – Taina Spovedaniei.
15.30 – Taina Spovedaniei şi Vecernia.

Duminică:
08.30 – Sfânta Liturghie.

În zilele praznicelor împărăteşti sau de pomenire a sfinţilor din timpul săptămânii, Sfânta Liturghie se săvârşeşte dimineaţa, potrivit programului anunţat în duminica dinaintea sărbătorii.

Paroh, Pr. George Cimpoca

Telefon: 677. 275. 236

Arhiva articolelor

  • februarie 2021 (30)
  • ianuarie 2021 (23)
  • decembrie 2020 (39)
  • noiembrie 2020 (19)
  • octombrie 2020 (18)
  • septembrie 2020 (19)
  • august 2020 (30)
  • iulie 2020 (38)
  • iunie 2020 (41)
  • mai 2020 (12)
  • aprilie 2020 (37)
  • martie 2020 (25)
  • februarie 2020 (24)
  • ianuarie 2020 (28)
  • decembrie 2019 (28)
  • noiembrie 2019 (32)
  • octombrie 2019 (37)
  • septembrie 2019 (35)
  • august 2019 (19)
  • iulie 2019 (20)
  • iunie 2019 (37)
  • mai 2019 (53)
  • aprilie 2019 (38)
  • martie 2019 (31)
  • februarie 2019 (43)
  • ianuarie 2019 (56)
  • decembrie 2018 (37)
  • noiembrie 2018 (36)
  • octombrie 2018 (25)
  • septembrie 2018 (31)
  • august 2018 (13)
  • iulie 2018 (43)
  • iunie 2018 (49)
  • mai 2018 (58)
  • aprilie 2018 (72)
  • martie 2018 (77)
  • februarie 2018 (67)
  • ianuarie 2018 (77)
  • decembrie 2017 (45)
  • noiembrie 2017 (41)
  • octombrie 2017 (76)
  • septembrie 2017 (64)
  • august 2017 (50)
  • iulie 2017 (96)
  • iunie 2017 (50)
  • mai 2017 (38)
  • aprilie 2017 (58)
  • martie 2017 (72)
  • februarie 2017 (43)
  • ianuarie 2017 (39)
  • decembrie 2016 (52)
  • noiembrie 2016 (38)
  • octombrie 2016 (60)
  • septembrie 2016 (66)
  • august 2016 (33)
  • iulie 2016 (33)
  • iunie 2016 (66)
  • mai 2016 (62)
  • aprilie 2016 (56)
  • martie 2016 (52)
  • februarie 2016 (59)
  • ianuarie 2016 (58)
  • decembrie 2015 (53)
  • noiembrie 2015 (35)
  • octombrie 2015 (62)
  • septembrie 2015 (40)
  • august 2015 (76)
  • iulie 2015 (77)
  • iunie 2015 (69)
  • mai 2015 (77)
  • aprilie 2015 (72)
  • martie 2015 (118)
  • februarie 2015 (108)
  • ianuarie 2015 (72)
  • decembrie 2014 (62)
  • noiembrie 2014 (76)
  • octombrie 2014 (87)
  • septembrie 2014 (109)
  • august 2014 (94)
  • iulie 2014 (66)
  • iunie 2014 (103)
  • mai 2014 (110)
  • aprilie 2014 (104)
  • martie 2014 (149)
  • februarie 2014 (99)
  • ianuarie 2014 (128)
  • decembrie 2013 (113)
  • noiembrie 2013 (85)
  • octombrie 2013 (103)
  • septembrie 2013 (152)
  • august 2013 (128)
  • iulie 2013 (113)
  • iunie 2013 (79)
  • mai 2013 (53)
  • aprilie 2013 (51)
  • martie 2013 (53)
  • februarie 2013 (76)
  • ianuarie 2013 (81)
  • decembrie 2012 (53)
  • noiembrie 2012 (50)
  • octombrie 2012 (76)
  • septembrie 2012 (45)
  • august 2012 (53)
  • iulie 2012 (50)
  • iunie 2012 (46)
  • mai 2012 (70)
  • aprilie 2012 (38)
  • martie 2012 (52)
  • februarie 2012 (60)
  • ianuarie 2012 (64)
  • decembrie 2011 (66)
  • noiembrie 2011 (49)
  • octombrie 2011 (64)
  • septembrie 2011 (60)
  • august 2011 (64)
  • iulie 2011 (54)
  • iunie 2011 (52)
  • mai 2011 (49)
  • aprilie 2011 (31)
  • martie 2011 (42)
  • februarie 2011 (44)
  • ianuarie 2011 (41)
  • decembrie 2010 (42)
  • noiembrie 2010 (46)
  • octombrie 2010 (43)
  • septembrie 2010 (44)
  • august 2010 (46)
  • iulie 2010 (37)
  • iunie 2010 (62)
  • mai 2010 (34)
  • aprilie 2010 (28)
  • martie 2010 (35)
  • februarie 2010 (54)
  • ianuarie 2010 (49)
  • decembrie 2009 (59)
  • noiembrie 2009 (60)
  • octombrie 2009 (70)
  • septembrie 2009 (69)
  • august 2009 (55)
  • iulie 2009 (51)
  • iunie 2009 (62)
  • mai 2009 (49)
  • aprilie 2009 (30)
  • martie 2009 (13)
  • februarie 2009 (35)
  • ianuarie 2009 (38)
  • decembrie 2008 (24)
  • noiembrie 2008 (9)
  • octombrie 2008 (7)
Parohia “Sf. Nectarie Taumaturgul” - Coslada (Spania)
  • Prima pagina
  • Episcopul locului
  • Istoricul parohiei
  • Viaţa Sfântului Nectarie
  • Taine și ierurgii
    • Botezul
    • Cununia
    • Îndrumar de spovedanie
    • Parastasul
    • Spovedania
  • Familia preotului
  • Şcoala parohială
  • Programul liturgic
  • Contact
  • Español
Adresa bisericii parohiale: Calle del Ferrocarril
nr. 21-23, Coslada
Telefon: 0034.677 275 236