Parohia “Sf. Nectarie Taumaturgul” - Coslada (Spania)
Parroquia “San Nectario el Taumaturgo”-Coslada/Romanian Orthodox Parish "St. Nectarios, the Healer"-Coslada

Episcopia Ortodoxă Română a Spaniei și Portugaliei

Parohia "Sf. Nectarie Taumaturgul" - Coslada, Spania

Parroquia "San Nectario, El Taumaturgo" - Coslada

Romanian Orthodox Parish "St. Nectarios, The Healer" - Coslada

  • Prima pagina
  • Episcopul locului
  • Istoricul parohiei
  • Viaţa Sfântului Nectarie
  • Taine și ierurgii
    • Botezul
    • Cununia
    • Îndrumar de spovedanie
    • Parastasul
    • Spovedania
  • Familia preotului
  • Şcoala parohială
  • Programul liturgic
  • Contact
  • Español
31 ianuarie 2017

Icoana, reflecție concretă a teologiei

admin_nec Uncategorized

26_SAM0156-823x1024Prin icoană, cel credincios se deschide tainei Celui Ce S-a întrupat, învață „limba” Cerului, participă încă de acum la viața înveșnicită a sfinților lui Dumnezeu, pregustă fericirea care nu va păli nicicând, își plânge necazul, își varsă grija și povara zilei în fața Celui Ce stăpânește toate și a prietenilor Lui adevărați. Această oglindă a veșniciei dumnezeiești face să rodească în fiecare frica ce vine din dragostea de Dumnezeu, cinstirea celor cu adevărat drepți, și urmarea lor pe calea cea strâmtă a sfințeniei.

Dacă Hristos este „chipul desăvârșit al Tatălui”, și omul, zidit „după chipul lui Dumnezeu”, își recapătă adevărata lui fire, frumusețea sa inițială, doar devenind „icoană a lui Hristos”, atunci trebuie să vedem în icoană ceva mai mult decât „o limbă”, decât un simplu mijloc de expresie.

Iconicitatea se găsește și în profunzime, nu doar în metodă, în înfățișarea lucrurilor sau în formularea adevărurilor teologice. Această iconicitate constituie nivelul, orizontul și firea lăuntrică a realităților teologice. Icoana este „adevărul lucrurilor”, „îndreptarul credinței” care înlocuiește idolii neînsuflețiți ai rațiunii, incomoda și rigida idee filosofică a ființei cu blândețea, lumina neapusă și vioiciunea prezenței.

Atât în lucrarea iconomiei dumnezeiești, cât și în taina înfăptuirii mântuirii, icoana devine o „categorie” decisivă pentru viziunea ortodoxă. […]

Tema principală în Ortodoxie este exact aceasta: transfigurarea creatului, restaurarea chipului întunecat, participarea la frumusețea și slava Fiului Celui Unuia-Născut, care este „chipul lui Dumnezeu celui nevăzut” (Coloseni 1, 15). Această stăruință lăuntrică, această continuitate și fidelitate a Ortodoxiei față de acest „semn” al icoanei, care se dezvăluie în accentul care oferă și interpretează bogăția mărturiilor date de martiri, în adevărul dogmei, în manifestarea ethosului și a practicării credinței, în arta închinării, precum și în modul viețuirii și al simțirii popoarelor ortodoxe, marchează într-un mod indelebil particularitatea caracterului ortodox. Nu este o coincidență faptul că victoria finală a credinței ortodoxe este legată de restaurarea cultului icoanelor.

Icoana, oglinda frumuseții lui Dumnezeu

Astfel, în Ortodoxie icoana nu este doar o simplă cale estetică și o metodă practică în abordarea tainei credinței. Icoanele nu sunt simple cărți dedicate celor care nu știu să citească, astfel încât cei educați să nu aibă nevoie de ele. Pe toți îi învață, nu pentru că îi informează, ci pentru că pe toți îi îndrumă către cer. Nu sunt frumoase ca opere de artă, ci pentru că ne dezvăluie realitatea inaccesibilă ochilor trupești, frumusețea cea de nepătruns, a Celui Care este „mai frumos cu chipul decât toți muritorii” (fragment din strofa a noua a primei stări a Prohodului Domnului).

În ceea ce o privește pe Născătoarea de Dumnezeu, faptul că „toată slava fiicei Împăratului este înăuntru”, este valabil și pentru cea mai umilă și mai inestetică icoană. „Negrăita lumină a virtuților Tale, Hristoase, cine o va spune?” Iconografia ortodoxă se angajează să povestească tocmai această istorisire, câștigându-și astfel importanța de „semn” al realității către care ne trimite. „Cinstea adusă icoanei trece la cel zugrăvit pe ea” (Sfântul Vasile cel Mare). Exact această reducere, această trecere, devine, ca o altă taină pascală, cheia înțelegerii adevărului său.

Cu alte cuvinte, în Ortodoxie axa nevoinței nu constituie interpretarea tainei, ci propria noastră trecere prin taină către „Pământul cel nou” (Apocalipsa 21).

Nu este vorba de cum să transferăm, să imprimăm și să circumscriem „suprafirescul”, „negrăitul” și „insesizabilul” în limitele și exprimarea din interiorul acestei lumi, ci de cum să nu devenim „neascultători cereștii arătări” (Fapte 26, 19), potrivit cuvântului Apostolului Pavel, și astfel să ne deschidem ochii către „lumina necreată”, către cea pe care „ochiul nu a văzut-o”, pentru a înfăptui „intrarea cea mare”, închipuindu-i pe heruvimi. Credincioasă adevărului fundamental că „El, bogat fiind, pentru voi a sărăcit, ca voi cu sărăcia Lui să vă îmbogățiți” (2 Corinteni 8, 9), Ortodoxia nu ne învață prin icoană cum să-L ținem pe Acesta în sărăcia noastră, ci cum să ne ridicăm noi la bogăția Lui. Această izbândă ortodoxă s-a realizat pentru că icoana este trecere, este Paște, nu ca operă de artă sau ca limbă vorbită, ci ca „semn”, ca „limbă comună”, ca revărsare de slavă, care îl învăluie pe cel care o vede și o îmbrățișează, introducându-l în subiectul ei, în evenimentul pe care-l reprezintă, ca părtaș și pelerin.

Este ceva care ne amintește de scena cu păstorii de la Nașterea Domnului, unde „slava Domnului a strălucit împrejurul lor” (Luca 2, 9), sau potrivit mărturiei Apostolului Ioan: „Am văzut slava Lui, slavă ca a Unuia-Născut din Tatăl” (Ioan 1, 14).

Cum se propovăduiește Dumnezeu prin icoană?

Icoana în Ortodoxie nu este doar un obiect de artă și de estetică, ci limba ei cea mai naturală și mai sigură, căci ea devine atitudine și mod de viață, stil și etos, dimensiune esențială a adevărului ei, punct vital al propovăduirii și teologiei sale, constituind probabil punctul cel mai intim al ființei sale. Iată ce dezvăluie temele și duhul vieții și al gândirii ei: Învierea, Transfigurarea, Hristos ca icoană și strălucire a Tatălui, omul ca și chip al lui Dumnezeu, sfinții ca icoane ale lui Hristos, Biserica ca icoană a Sfintei Treimi, Liturghia, monahismul ortodox cu vederea luminii necreate; toate ascund în ele tema icoanei. Toate acestea nu există și nu viețuiesc în sine, ci ca pasaj, ca și coborâre, ca trecere, ca Paști. Fiecare se găsește pe sine în interiorul celuilalt, potrivit cuvintelor Domnului: „Cel ce M-a văzut pe Mine a văzut pe Tatăl” (Ioan 14, 9). Oricare dintre ele nu se oprește asupra ei înseși, ci trimite și se îndreaptă către prototip. Această trecere este esența adevărului icoanei, ca și al Ortodoxiei.

Este temelia fundamentală a înseși existenței și kerigmei sale. Utilizând un alt limbaj (spre exemplu cel al ontologiei filosofice) și vorbind în afara orizontului și nivelului adevărului icoanei, ne hazardăm sau riscăm să închidem „noua creație” în „burdufuri vechi”, să supunem singura „ființă veșnic neschimbătoare” în „non-ființe”, în cele desființate ale acestei lumi. Undeva pe aici pare să înceapă căderea, căderea atât a vieții, cât și a teologiei noastre. Căci Aceluia Care „S-a arătat în alt chip” (Marcu 16, 12), fie celor care mergeau la țarină, fie pe Tabor, fie în foișor, I se potrivește nimic mai puțin decât „o limbă nouă și neobișnuită”.

De aceea, revenind de fiecare dată și în orice fel la iconografia ortodoxă, ne reîntoarcem oarecum la „casa Tatălui”, la rădăcinile noastre, la Ortodoxie. Cum poate această întoarcere să devină autentică? De ce nu, iarăși prin icoană, prin închinare? Descoperind „cu sărăcia pe cele bogate”, închinându-ne nu de formă, „cu buzele”, ci făcând din cinstirea icoanelor convingere și etos, mod de existență și lucrare a vieții, ca simpli credincioși, artiști, păstori, sau teologi, „cerând iertare greșelilor noastre”. (Iacob Mainas, „Limba comună a icoanelor”, în revista Synaxi; traducere și adaptare din limba neogreacă de Ionuț Aurelian Marinescu)

Sursa: ziarullumina.ro

Biserica Ortodoxă în fața problematicii căsătoriilor mixte „Cred în biruinţa Mielului”

Articole pe același subiect

F7433713-6E32-483F-A168-FC1E1FE6D09E

Duhovnicești, Uncategorized

BETLEEMUL

4B936ACC-16EC-4629-96F8-AABA93970756

Parohie, Uncategorized

Pregătiți de Nașterea Domnului 2020

77C1E3B1-54AB-41CD-A593-83A30BDDAB15

Uncategorized

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΥΜΝΟΙ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ

Moaștele Sf. Nectarie
în biserica din Coslada


Moaștele Sf. Martiri din Hozeva
în biserica din Coslada




Moaștele Sf. Epictet și Astion
în biserica din Coslada




Tipărite în parohie

Statististici


free counters

Blogroll

  • Iconografo
  • Kalomiros.blogspot.com.es
  • L'atelier Saint Jean Damascene
  • L'Institut Saint-Serge
  • Mitropolia greaca Madrid
  • Monasterio virtual
  • Noi în Spania
  • Occidentul românesc
  • Paso a paso en la Ortodoxia
  • Pro Ortodoxia

Atitudine ortodoxă

  • Fericiţi cei prigoniţi
  • Laurenţiu Dumitru
  • ProVita
  • ProVita Craiova
  • Rafael Udrişte
  • Război întru Cuvânt
  • Razvan Codrescu
  • Savatie Baştovoi
  • Sceptik
  • Viaţa la ţară

Resurse ortodoxe

  • Biblia ortodoxă
  • Biblioteca (ortodoxie.3x.ro)
  • Biblioteca mănăstirii Săraca
  • Biblioteca teologică digitală
  • Biblioteca viostil
  • Coleţia de paterice
  • Doxologia
  • Enciclopedia ortodoxă
  • Harta mănăstirilor
  • Mărturisitor ortodox
  • Materiale provita
  • OrtodoxMedia
  • Servicios y Oraciones
  • Sfaturi ortodoxe
  • Sinaxarul (audio)
  • Tâlcuirea Psaltirii
  • Tezaurul ortodox
  • Vieţile sfinţilor

Femeia şi mama ortodoxă

  • Casa părintească
  • Dăruind vei dobândi
  • Din pridvor
  • Femeia creştină
  • Gândeşte frumos
  • Hristos împărtăşit copiilor
  • La pieptul mamei
  • Orthodox education
  • Picuri de rouă
  • Un colţişor de rai

Utile

  • athoscollection.ro
  • bluartdesign.bizoo.ro
  • icoaneortodoxe.com.ro
  • Însemne ortodoxe
  • magazinortodox.ro
  • skiadopoulosbros.gr
  • vesminte-mithra.ro
  • vesmintepreotesti-iasi.ro
  • www.amro.ro
  • www.art-mobirel.ro
  • www.artborder.gr
  • www.arttiffany.ro
  • www.bingbeng.ro
  • www.brodart.ro
  • www.churchitems.gr
  • www.clopote.md
  • www.clopote.ro
  • www.clopoteblotor.ro
  • www.cusutsibrodat.ro
  • www.dimbales.com
  • www.dixibijou.ro
  • www.evagelidisilias.gr
  • www.gallerybyzantium.com
  • www.geritrading.ro
  • www.ierorafeio.gr
  • www.iletrade.ro
  • www.jianuart.ro
  • www.landau.ro
  • www.lidar.ro
  • www.marmovest.ro
  • www.maryhit.com
  • www.mobilier-biserici.ro
  • www.msfc.ro
  • www.orthodoxmall.eu
  • www.pantex.ro
  • www.profiart.ro
  • www.reinvierea.ro
  • www.studio-vitralii.ro
  • www.stzosima.com
  • www.tarobrod.ro
  • www.textor-textiles.ro
  • www.textor.ro
  • www.theiconart.gr
  • www.ttc-stoffe.ro
  • www.vesminte.com
  • www.vesminte.ro
  • www.vesmintepreotesti.com
  • www.vesnavestments.com
  • www.xaxiras.com

Caută în site

Categorii articole

  • Album foto
  • Antiecumenism
  • Anunțuri
  • Articole și resurse în limba spaniolă
  • Atitudine
  • Audio
  • Cântări
  • Cărţi
  • Din Spania
  • Duhovnicești
  • Organizare
  • Parohie
  • Predici la Duminici și Sărbători
  • Program
  • Provita
  • Sfântul Nectarie
  • Știri și evenimente
  • Uncategorized
  • Viața parohiei
  • Video
  • Viețile Sfinților

Adresa parohiei şi programul liturgic

Adresa: Coslada, Calle del Ferrocarril 21-23

Programul liturgic săptămânal:

Luni:
09.00 – Paraclisul MD Prodromiţa.

Marţi:
09.00 – Paraclisul Sf. Ioan Botezătorul.

Miercuri:
08.00 – Taina Spovedaniei;
09.00 – Paraclisul Sf. Nectarie;
10.00 – Taina Spovedaniei.

Joi:
09.00 – Paraclisul Sf. Ioan Rusul

Vineri:
08.00 – Taina Spovedaniei;
09.00 – Paraclisul Maicii Domnului;
10.00 – Taina Spovedaniei.

Sâmbătă:
08.00 – Taina Spovedaniei;
09.00 – Paraclisul Sf. Mucenic Gheorghe;
10.00 – Taina Spovedaniei.
15.30 – Taina Spovedaniei şi Vecernia.

Duminică:
08.30 – Sfânta Liturghie.

În zilele praznicelor împărăteşti sau de pomenire a sfinţilor din timpul săptămânii, Sfânta Liturghie se săvârşeşte dimineaţa, potrivit programului anunţat în duminica dinaintea sărbătorii.

Paroh, Pr. George Cimpoca

Telefon: 677. 275. 236

Arhiva articolelor

  • ianuarie 2021 (11)
  • decembrie 2020 (39)
  • noiembrie 2020 (19)
  • octombrie 2020 (18)
  • septembrie 2020 (19)
  • august 2020 (30)
  • iulie 2020 (38)
  • iunie 2020 (41)
  • mai 2020 (12)
  • aprilie 2020 (37)
  • martie 2020 (25)
  • februarie 2020 (24)
  • ianuarie 2020 (28)
  • decembrie 2019 (28)
  • noiembrie 2019 (32)
  • octombrie 2019 (37)
  • septembrie 2019 (35)
  • august 2019 (19)
  • iulie 2019 (20)
  • iunie 2019 (37)
  • mai 2019 (53)
  • aprilie 2019 (38)
  • martie 2019 (31)
  • februarie 2019 (43)
  • ianuarie 2019 (56)
  • decembrie 2018 (37)
  • noiembrie 2018 (36)
  • octombrie 2018 (25)
  • septembrie 2018 (31)
  • august 2018 (13)
  • iulie 2018 (43)
  • iunie 2018 (49)
  • mai 2018 (58)
  • aprilie 2018 (72)
  • martie 2018 (77)
  • februarie 2018 (67)
  • ianuarie 2018 (77)
  • decembrie 2017 (45)
  • noiembrie 2017 (41)
  • octombrie 2017 (76)
  • septembrie 2017 (64)
  • august 2017 (50)
  • iulie 2017 (96)
  • iunie 2017 (50)
  • mai 2017 (38)
  • aprilie 2017 (58)
  • martie 2017 (72)
  • februarie 2017 (43)
  • ianuarie 2017 (39)
  • decembrie 2016 (52)
  • noiembrie 2016 (38)
  • octombrie 2016 (60)
  • septembrie 2016 (66)
  • august 2016 (33)
  • iulie 2016 (33)
  • iunie 2016 (66)
  • mai 2016 (62)
  • aprilie 2016 (56)
  • martie 2016 (52)
  • februarie 2016 (59)
  • ianuarie 2016 (58)
  • decembrie 2015 (53)
  • noiembrie 2015 (35)
  • octombrie 2015 (62)
  • septembrie 2015 (40)
  • august 2015 (76)
  • iulie 2015 (77)
  • iunie 2015 (69)
  • mai 2015 (77)
  • aprilie 2015 (72)
  • martie 2015 (118)
  • februarie 2015 (108)
  • ianuarie 2015 (72)
  • decembrie 2014 (62)
  • noiembrie 2014 (76)
  • octombrie 2014 (87)
  • septembrie 2014 (109)
  • august 2014 (94)
  • iulie 2014 (66)
  • iunie 2014 (103)
  • mai 2014 (110)
  • aprilie 2014 (104)
  • martie 2014 (149)
  • februarie 2014 (99)
  • ianuarie 2014 (128)
  • decembrie 2013 (113)
  • noiembrie 2013 (85)
  • octombrie 2013 (103)
  • septembrie 2013 (152)
  • august 2013 (128)
  • iulie 2013 (113)
  • iunie 2013 (79)
  • mai 2013 (53)
  • aprilie 2013 (51)
  • martie 2013 (53)
  • februarie 2013 (76)
  • ianuarie 2013 (81)
  • decembrie 2012 (53)
  • noiembrie 2012 (50)
  • octombrie 2012 (76)
  • septembrie 2012 (45)
  • august 2012 (53)
  • iulie 2012 (50)
  • iunie 2012 (46)
  • mai 2012 (70)
  • aprilie 2012 (38)
  • martie 2012 (52)
  • februarie 2012 (60)
  • ianuarie 2012 (64)
  • decembrie 2011 (66)
  • noiembrie 2011 (49)
  • octombrie 2011 (64)
  • septembrie 2011 (60)
  • august 2011 (64)
  • iulie 2011 (54)
  • iunie 2011 (52)
  • mai 2011 (49)
  • aprilie 2011 (31)
  • martie 2011 (42)
  • februarie 2011 (44)
  • ianuarie 2011 (41)
  • decembrie 2010 (42)
  • noiembrie 2010 (46)
  • octombrie 2010 (43)
  • septembrie 2010 (44)
  • august 2010 (46)
  • iulie 2010 (37)
  • iunie 2010 (62)
  • mai 2010 (34)
  • aprilie 2010 (28)
  • martie 2010 (35)
  • februarie 2010 (54)
  • ianuarie 2010 (49)
  • decembrie 2009 (59)
  • noiembrie 2009 (60)
  • octombrie 2009 (70)
  • septembrie 2009 (69)
  • august 2009 (55)
  • iulie 2009 (51)
  • iunie 2009 (62)
  • mai 2009 (49)
  • aprilie 2009 (30)
  • martie 2009 (13)
  • februarie 2009 (35)
  • ianuarie 2009 (38)
  • decembrie 2008 (24)
  • noiembrie 2008 (9)
  • octombrie 2008 (7)
Parohia “Sf. Nectarie Taumaturgul” - Coslada (Spania)
  • Prima pagina
  • Episcopul locului
  • Istoricul parohiei
  • Viaţa Sfântului Nectarie
  • Taine și ierurgii
    • Botezul
    • Cununia
    • Îndrumar de spovedanie
    • Parastasul
    • Spovedania
  • Familia preotului
  • Şcoala parohială
  • Programul liturgic
  • Contact
  • Español
Adresa bisericii parohiale: Calle del Ferrocarril
nr. 21-23, Coslada
Telefon: 0034.677 275 236