Parohia “Sf. Nectarie Taumaturgul” - Coslada (Spania)
Parroquia “San Nectario el Taumaturgo”-Coslada/Romanian Orthodox Parish "St. Nectarios, the Healer"-Coslada

Episcopia Ortodoxă Română a Spaniei și Portugaliei

Parohia "Sf. Nectarie Taumaturgul" - Coslada, Spania

Parroquia "San Nectario, El Taumaturgo" - Coslada

Romanian Orthodox Parish "St. Nectarios, The Healer" - Coslada

  • Prima pagina
  • Episcopul locului
  • Istoricul parohiei
  • Viaţa Sfântului Nectarie
  • Taine și ierurgii
    • Botezul
    • Cununia
    • Îndrumar de spovedanie
    • Parastasul
    • Spovedania
  • Familia preotului
  • Şcoala parohială
  • Programul liturgic
  • Contact
  • Español
23 decembrie 2018

Colindul. Credinţa creştină, altoi pentru datina păgână

admin_nec Uncategorized

Cântece rituale străvechi a căror origine se pierde în trecutul îndepărtat al istoriei strămoșilor scito-traco-geto-daci, peste care s-au suprapus elemente ale culturii romane, colindele își înfig rădăcinile dincolo de pragul creștinis­mului. Tipul colindatului cu motive creștine, pur religioase în legătură cu Nașterea lui Hristos, deși are geneză bisericească, inspirată din imnografia cărților de cult și din Sfânta Scriptură, reprezintă aceeași datină, după modelul colindatului păgân. Biserica nu a făcut o concesie sau un pogorământ în acest sens, ci a considerat colinda parte integrantă a sufletului românesc creator de muzică și poezie, un tezaur de teologie, în care se cuprind dogma întrupării lui Dumnezeu, transfigurarea naturii, mântuirea și îndumnezeirea omului.

Creştinismul a păstrat viaţa sufletească a poporului român întreagă, cu toate obiceiurile şi tradiţiile ei, multe de provenienţă precreştină. Le-a combătut numai pe cele care erau dăunătoare pentru mântuirea sufletului. Pe cele rele le-a înlăturat, pe cele bune le-a sfinţit, le-a înmulţit şi le-a dezvoltat. Preoţii români au compus ei înşişi poezii şi legende şi au păstrat comoara tradiţiilor strămoşeşti, grupându-le în jurul marilor evenimente creştine din calendar, adică în jurul sărbătorilor. Aşadar, prin faptul că ne-am născut creştini, iar datinele strămoşilor noştri aveau puternice conotații spirituale chiar înainte de Hristos, Biserica nu a avut multe de înlăturat, ci dimpotrivă a adăugat şi a îmbogăţit, încurajând imaginaţia creatoare a omului din popor.

Sărbătorile – pulsaţia timpului cotidian şi a celui liturgic

Dacă despre timpul liturgic ştim că este un timp sacru, marcat de bătăile de toacă şi de clopot din ajunul sărbătorilor, când creştinul se opreşte din lucrul său, timpul cotidian perceput în satele vechi româneşti nu era nici acesta măsurat cu ceasul. În mintea ţăranului român, timpul este ceva care curge nemăsurat şi el nici nu-şi dă silinţa să-l măsoare, pentru că şi-a legat viaţa lui practică de cea religioasă şi se orientează, în mare, după soare, după anotimpuri, după umbra lui şi după sărbătorile din calendar. El ştie, de pildă, că: „La Sânta Măria Mare/ Tulesc oile de vale/ Şi se duc şi nu mai vin/ Pân”la Sfântul Constantin”.

… pentru că la Sânta Măria se face frig şi încep ploile la munte. Semnele unui an bun se arată la Sfântul Gheorghe, când codrul trebuie să fie încheiat, adică deplin înfrunzit, iar cioara să nu se vadă din grâu. Perele se coc la Sfântul Ilie, iar strugurii la „Probajne” (Schimbarea la Față a Domnului).

Prin colinde mărturisim că „Hristos s-a născut din Tatăl mai înainte de veci”, „Astăzi s-a născut/ Cel făr” de ”nceput” şi însăşi sărbătoarea Crăciunului este prezentă aievea în timpul nostru: „Mare-i seara de-astă seară/ Domnuleţ şi Domn din cer/ Şi nu-i seara de-astă seară/ Ci e seara lui Crăciun,/ Lui Crăciun celui bătrân/ Când S-a născut Fiul Sfânt,/ Fiul Sfânt pe-acest pământ”. Deși ne întoarcem în timpul de atunci, noi sărbătorim Nașterea Domnului acum, așa cum cităm pe Sfântul Roman Melodul: „Fecioara astăzi pe Cel mai presus de ființă naște”. Betleemul nu mai este acolo, departe, în Palestina, ci undeva aici, pe-aproape, dincolo de marginea satului: „La Vitleem colo-n jos/ Cerul arde luminos/ Preacurata naște astăzi pe Hristos”.

„Veste bună, ce mai veste/ S-a născut Hristos în iesle”

O permanentă preocupare pentru Biserică a constituit-o teologia colindelor românești. Predicile, pastoralele, comentariile ierarhilor și preoților pe marginea sărbătorilor Crăciunului fac referire permanentă la textele colindelor românești. Poetul ardelean Octavian Goga, inspirat de această perioadă a colindatului, găsește că învățătura colindelor își are originea în Sfânta Scriptură și în imnografia cărților de cult. Taina sfântă a Ajunului, când românii primeau icoana Nașterii Mântuitorului Hristos în casele lor, se continuă spre seară în jurul focului, așteptând să vină la geam colindătorii. Cel mai bătrân povestea cum s-a născut Hristos, așa cum știa din Cazaniile citite de das­călii din sat. Iar când veneau co­lindătorii: S-a ­curmat de-odat” povestea/ Şi-i tăcere mută-n casă/ Osteniţi dorm ochelarii/ Pe Ceaslovul de pe masă./ Licărind o raz-atinge/ Geamul uşii de la tindă,/ De trei glasuri legănată,/ Se-nfiripă o colindă… (Pace, O. Goga)

Ochelarii „osteniți” de atâta citit din Ceaslov arată că învățătura colindelor nu este ruptă de tradiția bisericească și de Sfânta Scriptură.

„Colindatul”, „a colinda” înseamnă a umbla, a merge din loc în loc, aproape de sensul cuvântu­lui pelerinaj. Colindatul, ca și pelerinajul, nu se petrece fără un scop și fără o țintă. În cazul colindelor, ținta o constituie casele oamenilor, iar scopul este sfânt: a­nun­țarea unui mare eveniment – Nașterea Domnului. Anunțarea aceasta este o veste bună („Veste bună, ce mai veste/ S-a născut Hristos în iesle”), colinda transformându-se în Evanghelie. Se descoperă, deci, în colindă un act misionar. De reținut asociația frapantă cu praznicul Bunei Vestiri (25 martie) exact cu nouă luni îna­inte de Nașterea Domnului și cu mesajul Arhanghelului Gavriil către Fecioara Maria, mesaj care va fi preluat acum de colindători. Nu întâmplător troparul Bunei Vestiri spune „Astăzi este începutul mântuirii noastre”, iar capodopera universală a compozitorului Paul Constantinescu – Oratoriul bizantin de Crăciun – are ca primă parte „Buna Vestire”. Îngerul Gavriil „trimis a fost de la Dumnezeu în cetatea Galileii…” să aducă vestea cea bună. Colindătorii preiau „misiunea” de evanghe­lizare, fie în pământ ne­desțelenit, fie pentru permanentă aducere-aminte că Hristos Se naște. De aceea, copiii, considerați „trimiși” și „împu­ter­niciți” cu putere de Sus, vin cu autoritatea Celui Care i-a trimis, iar oamenii au respectul și încu­viințarea întocmai cum primește Fecioara Maria pe Îngerul Gavriil. Autoritatea colindătorilor rezultă mai cu seamă din calitatea de „martori oculari” (I In. 1, 1-2), iar când martori sunt copiii, cuvântul lor nu poate fi ignorat, pentru că ei nu mint, sunt fără de vicleșug și curați cu inima.

Elementele teologice ale colindului

Se contopesc în colindă patru acte întinse pe întreaga istorie a mântuirii neamului omenesc: făgăduința, vestirea, așteptarea și plinirea. Făgăduința este a Domnului (Facere 3, 15), vestirea este a prorocilor, așteptarea și plinirea sunt ale omului.

Textele simple ale colindelor nu se depărtează de conținutul profund al textelor imnografice. Condacul Nașterii, Fecioara astăzi, conferă un conținut teologic bogat prin viziunea antinomică, tipică Ortodoxiei răsăritene. Termenii antinomici exprimă cel mai clar aici coborârea lui Dumnezeu printre oameni: Fecioara – naște; peștera – Cel neapropiat; îngerii – păstori; magii – steaua; Dumnezeu – Prunc tânăr. Este o permanentă pendulare între transcendent și imanent, o scară a lui Iacov în actualitatea creștinis­mului, trăită cu intensitate de fiecare generație în parte. Această ima­gine cu eternul Dumnezeu Care S-a hotărât să intre de-a dreptul în istorie, „strâmtorându-Se la dimensiunea umană”, o regăsim şi în colinda românească: „Astăzi s-a născut/ Cel făr” de ”nceput”.

Colindele nu sunt altceva decât rostirea populară a unor lecturi biblice în care se revelează măiestria unor făurari de frumusețe în domeniul poeziei și muzicii, de cele mai multe ori autori anonimi. Un vechi colind românesc spune: „Coborât-a, coborât/ Domnul Sfânt pe-acest pământ…” Acesta transmite același mesaj, formulat altfel în Sfânta Scriptură: „Și Cuvântul trup S-a făcut și S-a sălășluit între noi” (In. 1, 14).

Când au alcătuit Crezul, Sfinții Părinți de la Niceea au precizat că Domnul Iisus Hristos a înviat a treia zi, „după Scripturi”, adică potrivit Scripturilor ca să nu mai încapă nici o îndoială. Tot astfel mărturisește începutul unui colind: „O, pricină minunată/ Din ”nceput de lumea toată,/ Din ”nceput și din vechie/ Precum la Carte ne scrie”. „Cartea” nu este altceva decât Biblia, iar un alt colind ne spune că cei trei crai de la Răsărit s-au lăsat călăuziți de stea: „Ș-au mers, după cum citim/ Până la Ierusalim” (după cum citim în Sfintele Scripturi, ca să nu se creadă că această istorisire a fost născocită de cineva, ci că este izvorâtă din credință).

Pr. Stelian Ionaşcu

Sursa: ziarullumina.ro

Nașterea lui Hristos și eugenia transumanismului Sărbătorile strălucesc doar când le facem loc înăuntrul nostru

Articole pe același subiect

Ziua de 11 mai 2022 a fost ultima filă din calendarul vieții pământești a Mitropolitului Ambrozie de Neapolis și Samaria, din Patriarhia Ierusalimului.

Duhovnicești, Uncategorized

Ziua de 11 mai 2022 a fost ultima filă din calendarul vieții pământești a Mitropolitului Ambrozie de Neapolis și Samaria, din Patriarhia Ierusalimului.

E4354C26-7B1E-4890-90B0-0C72484297CD

Uncategorized

Cel mai frumos coș împodobit de Paștile blajinilor

AB8FB9F3-6DF0-429B-A2AB-C13106BF270E

Uncategorized

Botezul Domnului

Moaștele Sf. Nectarie
în biserica din Coslada


Moaștele Sf. Martiri din Hozeva
în biserica din Coslada




Moaștele Sf. Epictet și Astion
în biserica din Coslada




Tipărite în parohie

Statististici


free counters

Blogroll

  • Iconografo
  • Kalomiros.blogspot.com.es
  • L'atelier Saint Jean Damascene
  • L'Institut Saint-Serge
  • Mitropolia greaca Madrid
  • Monasterio virtual
  • Noi în Spania
  • Occidentul românesc
  • Paso a paso en la Ortodoxia
  • Pro Ortodoxia

Atitudine ortodoxă

  • Fericiţi cei prigoniţi
  • Laurenţiu Dumitru
  • ProVita
  • ProVita Craiova
  • Rafael Udrişte
  • Război întru Cuvânt
  • Razvan Codrescu
  • Savatie Baştovoi
  • Sceptik
  • Viaţa la ţară

Resurse ortodoxe

  • Biblia ortodoxă
  • Biblioteca (ortodoxie.3x.ro)
  • Biblioteca mănăstirii Săraca
  • Biblioteca teologică digitală
  • Biblioteca viostil
  • Coleţia de paterice
  • Doxologia
  • Enciclopedia ortodoxă
  • Harta mănăstirilor
  • Mărturisitor ortodox
  • Materiale provita
  • OrtodoxMedia
  • Servicios y Oraciones
  • Sfaturi ortodoxe
  • Sinaxarul (audio)
  • Tâlcuirea Psaltirii
  • Tezaurul ortodox
  • Vieţile sfinţilor

Femeia şi mama ortodoxă

  • Casa părintească
  • Dăruind vei dobândi
  • Din pridvor
  • Femeia creştină
  • Gândeşte frumos
  • Hristos împărtăşit copiilor
  • La pieptul mamei
  • Orthodox education
  • Picuri de rouă
  • Un colţişor de rai

Utile

  • athoscollection.ro
  • bluartdesign.bizoo.ro
  • icoaneortodoxe.com.ro
  • Însemne ortodoxe
  • magazinortodox.ro
  • skiadopoulosbros.gr
  • vesminte-mithra.ro
  • vesmintepreotesti-iasi.ro
  • www.amro.ro
  • www.art-mobirel.ro
  • www.artborder.gr
  • www.arttiffany.ro
  • www.bingbeng.ro
  • www.brodart.ro
  • www.churchitems.gr
  • www.clopote.md
  • www.clopote.ro
  • www.clopoteblotor.ro
  • www.cusutsibrodat.ro
  • www.dimbales.com
  • www.dixibijou.ro
  • www.evagelidisilias.gr
  • www.gallerybyzantium.com
  • www.geritrading.ro
  • www.ierorafeio.gr
  • www.iletrade.ro
  • www.jianuart.ro
  • www.landau.ro
  • www.lidar.ro
  • www.marmovest.ro
  • www.maryhit.com
  • www.mobilier-biserici.ro
  • www.msfc.ro
  • www.orthodoxmall.eu
  • www.pantex.ro
  • www.profiart.ro
  • www.reinvierea.ro
  • www.studio-vitralii.ro
  • www.stzosima.com
  • www.tarobrod.ro
  • www.textor-textiles.ro
  • www.textor.ro
  • www.theiconart.gr
  • www.ttc-stoffe.ro
  • www.vesminte.com
  • www.vesminte.ro
  • www.vesmintepreotesti.com
  • www.vesnavestments.com
  • www.xaxiras.com

Caută în site

Categorii articole

  • Album foto
  • Antiecumenism
  • Anunțuri
  • Articole și resurse în limba spaniolă
  • Atitudine
  • Audio
  • Cântări
  • Cărţi
  • Din Spania
  • Duhovnicești
  • Organizare
  • Parohie
  • Predici la Duminici și Sărbători
  • Program
  • Provita
  • Sfântul Nectarie
  • Știri și evenimente
  • Uncategorized
  • Viața parohiei
  • Video
  • Viețile Sfinților

Adresa parohiei şi programul liturgic

Adresa: Coslada, Calle del Ferrocarril 21-23

Programul liturgic săptămânal:

Luni:
09.00 – Paraclisul MD Prodromiţa.

Marţi:
09.00 – Paraclisul Sf. Ioan Botezătorul.

Miercuri:
08.00 – Taina Spovedaniei;
09.00 – Paraclisul Sf. Nectarie;
10.00 – Taina Spovedaniei.

Joi:
09.00 – Paraclisul Sf. Ioan Rusul

Vineri:
08.00 – Taina Spovedaniei;
09.00 – Paraclisul Maicii Domnului;
10.00 – Taina Spovedaniei.

Sâmbătă:
08.00 – Taina Spovedaniei;
09.00 – Paraclisul Sf. Mucenic Gheorghe;
10.00 – Taina Spovedaniei.
15.30 – Taina Spovedaniei şi Vecernia.

Duminică:
08.30 – Sfânta Liturghie.

În zilele praznicelor împărăteşti sau de pomenire a sfinţilor din timpul săptămânii, Sfânta Liturghie se săvârşeşte dimineaţa, potrivit programului anunţat în duminica dinaintea sărbătorii.

Paroh, Pr. George Cimpoca

Telefon: 677. 275. 236

Arhiva articolelor

  • iulie 2022 (11)
  • iunie 2022 (3)
  • mai 2022 (9)
  • aprilie 2022 (6)
  • martie 2022 (7)
  • februarie 2022 (17)
  • ianuarie 2022 (21)
  • decembrie 2021 (30)
  • noiembrie 2021 (33)
  • octombrie 2021 (23)
  • septembrie 2021 (18)
  • august 2021 (31)
  • iulie 2021 (25)
  • iunie 2021 (16)
  • mai 2021 (34)
  • aprilie 2021 (23)
  • martie 2021 (42)
  • februarie 2021 (34)
  • ianuarie 2021 (23)
  • decembrie 2020 (39)
  • noiembrie 2020 (19)
  • octombrie 2020 (18)
  • septembrie 2020 (19)
  • august 2020 (30)
  • iulie 2020 (38)
  • iunie 2020 (41)
  • mai 2020 (12)
  • aprilie 2020 (37)
  • martie 2020 (25)
  • februarie 2020 (24)
  • ianuarie 2020 (28)
  • decembrie 2019 (28)
  • noiembrie 2019 (32)
  • octombrie 2019 (37)
  • septembrie 2019 (35)
  • august 2019 (19)
  • iulie 2019 (20)
  • iunie 2019 (37)
  • mai 2019 (53)
  • aprilie 2019 (38)
  • martie 2019 (31)
  • februarie 2019 (43)
  • ianuarie 2019 (56)
  • decembrie 2018 (37)
  • noiembrie 2018 (36)
  • octombrie 2018 (25)
  • septembrie 2018 (31)
  • august 2018 (13)
  • iulie 2018 (43)
  • iunie 2018 (49)
  • mai 2018 (58)
  • aprilie 2018 (72)
  • martie 2018 (77)
  • februarie 2018 (67)
  • ianuarie 2018 (77)
  • decembrie 2017 (45)
  • noiembrie 2017 (41)
  • octombrie 2017 (76)
  • septembrie 2017 (64)
  • august 2017 (50)
  • iulie 2017 (96)
  • iunie 2017 (50)
  • mai 2017 (38)
  • aprilie 2017 (58)
  • martie 2017 (72)
  • februarie 2017 (43)
  • ianuarie 2017 (39)
  • decembrie 2016 (52)
  • noiembrie 2016 (38)
  • octombrie 2016 (60)
  • septembrie 2016 (66)
  • august 2016 (33)
  • iulie 2016 (33)
  • iunie 2016 (66)
  • mai 2016 (62)
  • aprilie 2016 (56)
  • martie 2016 (52)
  • februarie 2016 (59)
  • ianuarie 2016 (58)
  • decembrie 2015 (53)
  • noiembrie 2015 (35)
  • octombrie 2015 (62)
  • septembrie 2015 (40)
  • august 2015 (76)
  • iulie 2015 (77)
  • iunie 2015 (69)
  • mai 2015 (77)
  • aprilie 2015 (72)
  • martie 2015 (118)
  • februarie 2015 (108)
  • ianuarie 2015 (72)
  • decembrie 2014 (62)
  • noiembrie 2014 (76)
  • octombrie 2014 (87)
  • septembrie 2014 (109)
  • august 2014 (94)
  • iulie 2014 (66)
  • iunie 2014 (103)
  • mai 2014 (110)
  • aprilie 2014 (104)
  • martie 2014 (149)
  • februarie 2014 (99)
  • ianuarie 2014 (128)
  • decembrie 2013 (113)
  • noiembrie 2013 (85)
  • octombrie 2013 (103)
  • septembrie 2013 (152)
  • august 2013 (128)
  • iulie 2013 (113)
  • iunie 2013 (79)
  • mai 2013 (53)
  • aprilie 2013 (51)
  • martie 2013 (53)
  • februarie 2013 (76)
  • ianuarie 2013 (81)
  • decembrie 2012 (53)
  • noiembrie 2012 (50)
  • octombrie 2012 (76)
  • septembrie 2012 (45)
  • august 2012 (53)
  • iulie 2012 (50)
  • iunie 2012 (46)
  • mai 2012 (70)
  • aprilie 2012 (38)
  • martie 2012 (52)
  • februarie 2012 (60)
  • ianuarie 2012 (64)
  • decembrie 2011 (66)
  • noiembrie 2011 (49)
  • octombrie 2011 (64)
  • septembrie 2011 (60)
  • august 2011 (64)
  • iulie 2011 (54)
  • iunie 2011 (52)
  • mai 2011 (49)
  • aprilie 2011 (31)
  • martie 2011 (42)
  • februarie 2011 (44)
  • ianuarie 2011 (41)
  • decembrie 2010 (42)
  • noiembrie 2010 (46)
  • octombrie 2010 (43)
  • septembrie 2010 (44)
  • august 2010 (46)
  • iulie 2010 (37)
  • iunie 2010 (62)
  • mai 2010 (34)
  • aprilie 2010 (28)
  • martie 2010 (35)
  • februarie 2010 (54)
  • ianuarie 2010 (49)
  • decembrie 2009 (59)
  • noiembrie 2009 (60)
  • octombrie 2009 (70)
  • septembrie 2009 (69)
  • august 2009 (55)
  • iulie 2009 (51)
  • iunie 2009 (62)
  • mai 2009 (49)
  • aprilie 2009 (30)
  • martie 2009 (13)
  • februarie 2009 (35)
  • ianuarie 2009 (38)
  • decembrie 2008 (24)
  • noiembrie 2008 (9)
  • octombrie 2008 (7)
Parohia “Sf. Nectarie Taumaturgul” - Coslada (Spania)
  • Prima pagina
  • Episcopul locului
  • Istoricul parohiei
  • Viaţa Sfântului Nectarie
  • Taine și ierurgii
    • Botezul
    • Cununia
    • Îndrumar de spovedanie
    • Parastasul
    • Spovedania
  • Familia preotului
  • Şcoala parohială
  • Programul liturgic
  • Contact
  • Español
Adresa bisericii parohiale: Calle del Ferrocarril
nr. 21-23, Coslada
Telefon: 0034.677 275 236