Parohia “Sf. Nectarie Taumaturgul” - Coslada (Spania)
Parroquia “San Nectario el Taumaturgo”-Coslada/Romanian Orthodox Parish "St. Nectarios, the Healer"-Coslada

Episcopia Ortodoxă Română a Spaniei și Portugaliei

Parohia "Sf. Nectarie Taumaturgul" - Coslada, Spania

Parroquia "San Nectario, El Taumaturgo" - Coslada

Romanian Orthodox Parish "St. Nectarios, The Healer" - Coslada

  • Prima pagina
  • Episcopul locului
  • Istoricul parohiei
  • Viaţa Sfântului Nectarie
  • Taine și ierurgii
    • Botezul
    • Cununia
    • Îndrumar de spovedanie
    • Parastasul
    • Spovedania
  • Familia preotului
  • Şcoala parohială
  • Programul liturgic
  • Contact
  • Español
17 iunie 2019

Icoana Pogorârii Sfântului Duh și unitatea Bisericii

admin_nec Uncategorized

Faptele Apostolilor descriu cu suficiente amănunte cele petrecute în zilele care au urmat Învierii Domnului, numărate ceas de ceas de martorii acestei minuni, dar care nu pricepeau, încă, tainele Împărăţiei cerurilor. Această înţelegere cu totul specială a venit odată cu Pogorârea Sfântului Duh, care a desăvârşit transformarea lor în pescari de oameni. Icoana praznicului aduce în faţa ochilor doar cele petrecute în casa în care erau adunaţi Apostolii şi din care rândurile de faţă vor sublinia doar câteva aspecte.

Într-un moment crucial al istoriei omenirii, în care aceasta îmbătrânise în păcate şi fărădelegi, atât în pustia Iordanului, cât şi în aglomerarea Capernaumului, a răsunat, asemenea unei trâmbiţe, îndemnul „Pocăiţi-vă, căci s-a apropiat Împărăţia cerurilor!” (Matei 3, 2 şi 4-17). Ceva mai târziu, Apostolii au fost trimişi să propovăduiască, având pe buze acelaşi îndemn (Matei 10, 7). Făgăduinţa Duhului Sfânt, făcută de Mântuitorul la Cina cea de Taină, a fost înnoită înaintea Înălţării Sale, când le-a poruncit ca să nu se depărteze de Ierusalim, ci să aştepte făgăduinţa Tatălui. „Că Ioan a botezat cu apă, iar voi veţi fi botezaţi cu Duhul Sfânt, nu mult după aceste zile” (Fapte 1, 4-5).

Interogarea lor cu privire la venirea „concretă” a împărăţiei lui Israel a primit un alt fel de răspuns: „Nu este al vostru a şti anii sau vremile pe care Tatăl le-a pus în stăpânirea Sa, Ci veţi lua putere, venind Duhul Sfânt peste voi, şi Îmi veţi fi Mie martori în Ierusalim şi în toată Iudeea şi în Samaria şi până la marginea pământului” (Fapte 1, 6-8).

Astfel că de praznicul Cincizecimii s-a împlinit făgăduinţa. În momentul în care erau toţi împreună, în acelaşi loc, „din cer, fără de veste, s-a făcut un vuiet, ca de suflare de vânt ce vine repede, şi a umplut toată casa unde şedeau ei. Şi li s-au arătat, împărţite, limbi ca de foc şi au şezut pe fiecare dintre ei. Şi s-au umplut toţi de Duhul Sfânt şi au început să vorbească în alte limbi, precum le dădea lor Duhul a grăi. Şi erau în Ierusalim locuitori iudei, bărbaţi cucernici, din toate neamurile care sunt sub cer. Şi iscându-se vuietul acela, s-a adunat mulţimea şi s-a tulburat, căci fiecare îi auzea pe ei vorbind în limba sa. Şi erau uimiţi toţi şi se minunau zicând: Iată, nu sunt aceştia care vorbesc toţi galileeni? Şi cum auzim noi fiecare limba noastră, în care ne-am născut? Parţi şi mezi şi elamiţi şi cei ce locuiesc în Mesopotamia, în Iudeea şi în Capadocia, în Pont şi în Asia…” (Fapte 2, 1-9).

Vuietul Duhului și odihna Lui în Apostoli

Erminia indică scena extrem de lapidar: „Casă şi într-însa cei 12 apostoli şezând împrejur [pe scaune]. Şi dindosul lor o cămară mică şi în ea un om ţine o năframă, cu amândouă mâinile: şi în năframa aceea 12 hârtii înfăşurate şi purtând (fiecare câte o) coroană în capătul ei; şi deasupra omului scrierea aceasta: Lumea. Şi deasupra casei Sfântul Duh, în chip de limbi de foc, cu multă lumină: şi 12 limbi de foc coborând şi şezând pe (creştet la) fiecare din apostoli”. Astfel, scena iconografică dezvăluie cele petrecute în casă, nu în afara ei, semn că, în biserică, creştinilor le sunt cunoscute cele de neînţeles pentru păgâni.

Dintru început atrage atenţia faptul că cei 12 Apostoli formează o unitate desăvârşită, dispunerea lor fiind cea mai ordonată şi mai riguroasă, într-un relativ semicerc, ce aminteşte de synth­ronul (banca de piatră) din hemiciclul (spațiu în formă de semicerc) Sfântului Altar. Dacă prin Jertfa de pe Crucea Golgotei a fost întemeiată Biserica, Pogorârea Sfântului Duh şi botezarea celor care au crezut atunci au constituit actul de naştere al Bisericii, spaţiului construit al acesteia ­fiindu-i specifice formele concave, primitoare ale cupolelor şi absidelor, unde este experiat sentimentul că Dumnezeu este Tatăl, iar Biserica, mamă. Astfel, dispunerea Apostolilor devine o icoană a unităţii pe care Biserica una o realizează, Hristos venind ca să adune în Sine ceea ce păcatul a dezbinat şi a risipit, să readucă starea de la crearea lumii, când „Duhul lui Dumnezeu se purta pe deasupra apelor” (Facere 1, 2).

Spre deosebire de atmosfera relatată în Faptele Apostolilor, plină de vânt şi vuiet, de mirare şi rumoare, agitaţie şi aglomeraţie, în icoană totul stă sub semnul calmului şi al finalităţii unui act, asemenea unei odihne binemeritate, Apostolii devenind model al lui Iisus Hristos, peste care S-a odihnit „Duhul lui Dumnezeu, duhul înţelepciunii şi al înţelegerii, duhul sfatului şi al tăriei, duhul cunoştinţei şi al bunei-credinţe… duhul temerii de Dumnezeu” (Isaia 11, 1-3).

Prezența prin absență a lui Hristos

Aproape toţi Apostolii privesc spre mijloc, unde „este reprezentată simbolic Sfânta Treime, un tron – simbol al Tatălui, Evanghelia deschisă – simbol al Fiului“ şi un porumbel aşezat pe această carte – simbol al Duhului Sfânt” (Nikolai Ozolin, Iconografia ortodoxă a Cincizecimii). Aşezarea apostolilor corespunde celei din icoana lui Iisus la 12 ani, învăţând în templu (Michel Quenot, Învierea şi icoana), cu deosebire că în icoana Cincizecimii, locul Său este, aparent, gol, într-o reprezentare vizuală în care însăşi marcarea absenţei Sale este cea care dezvăluie taina prezenţei. Indiferent dacă între cei doi Apostoli de sus este lăsată sau nu o distanţă, locul central dintre ei rămâne neocupat, indicând tocmai faptul că „unde sunt doi sau trei adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor” (Matei 18, 20). Iubirea jertfelnică a lui Hristos apare clar evidenţiată de verticală, de axa de simetrie ce pecetluieşte întreaga schemă compoziţională a icoanei, şi care constituie braţul vertical al Crucii, împlinirea făgăduinţei de păstrare a legăturii cer-pământ, într-o altfel de scară a lui Iacob, pe care Fiul lui Dumnezeu S-a urcat, pentru ca Duhul lui Dumnezeu să coboare.

Peste cei 12 Apostoli Duhul Sfânt Se pogoară, ca dintr-o fântână de viaţă dătătoare (Ioan 4, 14), sub forma a 12 limbi de foc, într-o îndreptare plină de iubire divină a greşelii celor ce s-au mândrit odinioară în Babel: „Odinioară limbile au fost amestecate, pentru îndrăzneala zidirii turnului; iar acum limbile au fost înţelepţite pentru slava cunoştinţei de Dumnezeu. Atunci a pedepsit Dumnezeu pe cei nelegiuiți pentru greşeală; acum Hristos a luminat pe pescari cu Duhul. Atunci s-a lucrat felurimea limbilor spre pedepsire; acum se reînnoieşte înţelegerea spre mântuirea sufletelor noastre” (Stihoavnă la Litie).

În partea inferioară a icoanei, într-o peşteră neagră şi opacă, ce trimite către peştera din Icoana Naşterii şi cea din Pogorârea la iad, apare o figură misterioasă. Este Cosmosul, simbol al tuturor oamenilor care erau întuneric şi care, „deşi încoronat cu putere şi bogăţie, e prizonier în peştera întunericului, aşteptând convertirea” (Jim Forest, Icoana în rugăciune). Prezenţa sa semnifică mântuirea tuturor neamurilor, prin aceasta afirmându-se „dimensiunea cosmică a Cincizecimii” (Nikolai Ozolin, op. cit.). Pogorârea Sfântului Duh a desfiinţat barierele conceptuale asupra lumii, aspect accentuat în Mystagogia – Cosmosul şi sufletul, chipuri ale Bisericii, în care viziunea Sfântului Maxim Mărturisitorul asupra Bisericii este una cosmică, iar cea asupra cosmosului este una eclesiologică.

Duhul Sfânt Mângâietorul a venit nu doar ca să umple golul lăsat de plecarea Domnului Iisus, ci să izvorască daruri împărăteşti, după putinţa fiecăruia: „izvorăşte profeţii, sfinţeşte pe preoţi, pe cei necărturari i-a învăţat înţelepciune, pe pescari teologi i-a arătat; toată rânduiala Bisericii o plineşte” (Vecernia mare, a treia stihiră la Doamne, strigat-am). Iar Apostolii nu doar că au primit limbile de foc, ci au fost şi încununaţi de ele, asemenea unor împăraţi, devenind stăpâni peste patimi şi putând călca peste şerpi şi peste balauri şi dăruind mai departe „foc care se împarte spre dăruirea de haruri” de la Împăratul cel Ceresc…

Sursa: ziarullumina.ro

16 iunie 2019 – „Şi când a sosit ziua Cincizecimii, erau toţi împreună în acelaşi loc…” Fapte 2,1 Wi-Fi, agresiunea invizibilă

Articole pe același subiect

Ziua de 11 mai 2022 a fost ultima filă din calendarul vieții pământești a Mitropolitului Ambrozie de Neapolis și Samaria, din Patriarhia Ierusalimului.

Duhovnicești, Uncategorized

Ziua de 11 mai 2022 a fost ultima filă din calendarul vieții pământești a Mitropolitului Ambrozie de Neapolis și Samaria, din Patriarhia Ierusalimului.

E4354C26-7B1E-4890-90B0-0C72484297CD

Uncategorized

Cel mai frumos coș împodobit de Paștile blajinilor

AB8FB9F3-6DF0-429B-A2AB-C13106BF270E

Uncategorized

Botezul Domnului

Moaștele Sf. Nectarie
în biserica din Coslada


Moaștele Sf. Martiri din Hozeva
în biserica din Coslada




Moaștele Sf. Epictet și Astion
în biserica din Coslada




Tipărite în parohie

Statististici


free counters

Blogroll

  • Iconografo
  • Kalomiros.blogspot.com.es
  • L'atelier Saint Jean Damascene
  • L'Institut Saint-Serge
  • Mitropolia greaca Madrid
  • Monasterio virtual
  • Noi în Spania
  • Occidentul românesc
  • Paso a paso en la Ortodoxia
  • Pro Ortodoxia

Atitudine ortodoxă

  • Fericiţi cei prigoniţi
  • Laurenţiu Dumitru
  • ProVita
  • ProVita Craiova
  • Rafael Udrişte
  • Război întru Cuvânt
  • Razvan Codrescu
  • Savatie Baştovoi
  • Sceptik
  • Viaţa la ţară

Resurse ortodoxe

  • Biblia ortodoxă
  • Biblioteca (ortodoxie.3x.ro)
  • Biblioteca mănăstirii Săraca
  • Biblioteca teologică digitală
  • Biblioteca viostil
  • Coleţia de paterice
  • Doxologia
  • Enciclopedia ortodoxă
  • Harta mănăstirilor
  • Mărturisitor ortodox
  • Materiale provita
  • OrtodoxMedia
  • Servicios y Oraciones
  • Sfaturi ortodoxe
  • Sinaxarul (audio)
  • Tâlcuirea Psaltirii
  • Tezaurul ortodox
  • Vieţile sfinţilor

Femeia şi mama ortodoxă

  • Casa părintească
  • Dăruind vei dobândi
  • Din pridvor
  • Femeia creştină
  • Gândeşte frumos
  • Hristos împărtăşit copiilor
  • La pieptul mamei
  • Orthodox education
  • Picuri de rouă
  • Un colţişor de rai

Utile

  • athoscollection.ro
  • bluartdesign.bizoo.ro
  • icoaneortodoxe.com.ro
  • Însemne ortodoxe
  • magazinortodox.ro
  • skiadopoulosbros.gr
  • vesminte-mithra.ro
  • vesmintepreotesti-iasi.ro
  • www.amro.ro
  • www.art-mobirel.ro
  • www.artborder.gr
  • www.arttiffany.ro
  • www.bingbeng.ro
  • www.brodart.ro
  • www.churchitems.gr
  • www.clopote.md
  • www.clopote.ro
  • www.clopoteblotor.ro
  • www.cusutsibrodat.ro
  • www.dimbales.com
  • www.dixibijou.ro
  • www.evagelidisilias.gr
  • www.gallerybyzantium.com
  • www.geritrading.ro
  • www.ierorafeio.gr
  • www.iletrade.ro
  • www.jianuart.ro
  • www.landau.ro
  • www.lidar.ro
  • www.marmovest.ro
  • www.maryhit.com
  • www.mobilier-biserici.ro
  • www.msfc.ro
  • www.orthodoxmall.eu
  • www.pantex.ro
  • www.profiart.ro
  • www.reinvierea.ro
  • www.studio-vitralii.ro
  • www.stzosima.com
  • www.tarobrod.ro
  • www.textor-textiles.ro
  • www.textor.ro
  • www.theiconart.gr
  • www.ttc-stoffe.ro
  • www.vesminte.com
  • www.vesminte.ro
  • www.vesmintepreotesti.com
  • www.vesnavestments.com
  • www.xaxiras.com

Caută în site

Categorii articole

  • Album foto
  • Antiecumenism
  • Anunțuri
  • Articole și resurse în limba spaniolă
  • Atitudine
  • Audio
  • Cântări
  • Cărţi
  • Din Spania
  • Duhovnicești
  • Organizare
  • Parohie
  • Predici la Duminici și Sărbători
  • Program
  • Provita
  • Sfântul Nectarie
  • Știri și evenimente
  • Uncategorized
  • Viața parohiei
  • Video
  • Viețile Sfinților

Adresa parohiei şi programul liturgic

Adresa: Coslada, Calle del Ferrocarril 21-23

Programul liturgic săptămânal:

Luni:
09.00 – Paraclisul MD Prodromiţa.

Marţi:
09.00 – Paraclisul Sf. Ioan Botezătorul.

Miercuri:
08.00 – Taina Spovedaniei;
09.00 – Paraclisul Sf. Nectarie;
10.00 – Taina Spovedaniei.

Joi:
09.00 – Paraclisul Sf. Ioan Rusul

Vineri:
08.00 – Taina Spovedaniei;
09.00 – Paraclisul Maicii Domnului;
10.00 – Taina Spovedaniei.

Sâmbătă:
08.00 – Taina Spovedaniei;
09.00 – Paraclisul Sf. Mucenic Gheorghe;
10.00 – Taina Spovedaniei.
15.30 – Taina Spovedaniei şi Vecernia.

Duminică:
08.30 – Sfânta Liturghie.

În zilele praznicelor împărăteşti sau de pomenire a sfinţilor din timpul săptămânii, Sfânta Liturghie se săvârşeşte dimineaţa, potrivit programului anunţat în duminica dinaintea sărbătorii.

Paroh, Pr. George Cimpoca

Telefon: 677. 275. 236

Arhiva articolelor

  • iulie 2022 (11)
  • iunie 2022 (3)
  • mai 2022 (9)
  • aprilie 2022 (6)
  • martie 2022 (7)
  • februarie 2022 (17)
  • ianuarie 2022 (21)
  • decembrie 2021 (30)
  • noiembrie 2021 (33)
  • octombrie 2021 (23)
  • septembrie 2021 (18)
  • august 2021 (31)
  • iulie 2021 (25)
  • iunie 2021 (16)
  • mai 2021 (34)
  • aprilie 2021 (23)
  • martie 2021 (42)
  • februarie 2021 (34)
  • ianuarie 2021 (23)
  • decembrie 2020 (39)
  • noiembrie 2020 (19)
  • octombrie 2020 (18)
  • septembrie 2020 (19)
  • august 2020 (30)
  • iulie 2020 (38)
  • iunie 2020 (41)
  • mai 2020 (12)
  • aprilie 2020 (37)
  • martie 2020 (25)
  • februarie 2020 (24)
  • ianuarie 2020 (28)
  • decembrie 2019 (28)
  • noiembrie 2019 (32)
  • octombrie 2019 (37)
  • septembrie 2019 (35)
  • august 2019 (19)
  • iulie 2019 (20)
  • iunie 2019 (37)
  • mai 2019 (53)
  • aprilie 2019 (38)
  • martie 2019 (31)
  • februarie 2019 (43)
  • ianuarie 2019 (56)
  • decembrie 2018 (37)
  • noiembrie 2018 (36)
  • octombrie 2018 (25)
  • septembrie 2018 (31)
  • august 2018 (13)
  • iulie 2018 (43)
  • iunie 2018 (49)
  • mai 2018 (58)
  • aprilie 2018 (72)
  • martie 2018 (77)
  • februarie 2018 (67)
  • ianuarie 2018 (77)
  • decembrie 2017 (45)
  • noiembrie 2017 (41)
  • octombrie 2017 (76)
  • septembrie 2017 (64)
  • august 2017 (50)
  • iulie 2017 (96)
  • iunie 2017 (50)
  • mai 2017 (38)
  • aprilie 2017 (58)
  • martie 2017 (72)
  • februarie 2017 (43)
  • ianuarie 2017 (39)
  • decembrie 2016 (52)
  • noiembrie 2016 (38)
  • octombrie 2016 (60)
  • septembrie 2016 (66)
  • august 2016 (33)
  • iulie 2016 (33)
  • iunie 2016 (66)
  • mai 2016 (62)
  • aprilie 2016 (56)
  • martie 2016 (52)
  • februarie 2016 (59)
  • ianuarie 2016 (58)
  • decembrie 2015 (53)
  • noiembrie 2015 (35)
  • octombrie 2015 (62)
  • septembrie 2015 (40)
  • august 2015 (76)
  • iulie 2015 (77)
  • iunie 2015 (69)
  • mai 2015 (77)
  • aprilie 2015 (72)
  • martie 2015 (118)
  • februarie 2015 (108)
  • ianuarie 2015 (72)
  • decembrie 2014 (62)
  • noiembrie 2014 (76)
  • octombrie 2014 (87)
  • septembrie 2014 (109)
  • august 2014 (94)
  • iulie 2014 (66)
  • iunie 2014 (103)
  • mai 2014 (110)
  • aprilie 2014 (104)
  • martie 2014 (149)
  • februarie 2014 (99)
  • ianuarie 2014 (128)
  • decembrie 2013 (113)
  • noiembrie 2013 (85)
  • octombrie 2013 (103)
  • septembrie 2013 (152)
  • august 2013 (128)
  • iulie 2013 (113)
  • iunie 2013 (79)
  • mai 2013 (53)
  • aprilie 2013 (51)
  • martie 2013 (53)
  • februarie 2013 (76)
  • ianuarie 2013 (81)
  • decembrie 2012 (53)
  • noiembrie 2012 (50)
  • octombrie 2012 (76)
  • septembrie 2012 (45)
  • august 2012 (53)
  • iulie 2012 (50)
  • iunie 2012 (46)
  • mai 2012 (70)
  • aprilie 2012 (38)
  • martie 2012 (52)
  • februarie 2012 (60)
  • ianuarie 2012 (64)
  • decembrie 2011 (66)
  • noiembrie 2011 (49)
  • octombrie 2011 (64)
  • septembrie 2011 (60)
  • august 2011 (64)
  • iulie 2011 (54)
  • iunie 2011 (52)
  • mai 2011 (49)
  • aprilie 2011 (31)
  • martie 2011 (42)
  • februarie 2011 (44)
  • ianuarie 2011 (41)
  • decembrie 2010 (42)
  • noiembrie 2010 (46)
  • octombrie 2010 (43)
  • septembrie 2010 (44)
  • august 2010 (46)
  • iulie 2010 (37)
  • iunie 2010 (62)
  • mai 2010 (34)
  • aprilie 2010 (28)
  • martie 2010 (35)
  • februarie 2010 (54)
  • ianuarie 2010 (49)
  • decembrie 2009 (59)
  • noiembrie 2009 (60)
  • octombrie 2009 (70)
  • septembrie 2009 (69)
  • august 2009 (55)
  • iulie 2009 (51)
  • iunie 2009 (62)
  • mai 2009 (49)
  • aprilie 2009 (30)
  • martie 2009 (13)
  • februarie 2009 (35)
  • ianuarie 2009 (38)
  • decembrie 2008 (24)
  • noiembrie 2008 (9)
  • octombrie 2008 (7)
Parohia “Sf. Nectarie Taumaturgul” - Coslada (Spania)
  • Prima pagina
  • Episcopul locului
  • Istoricul parohiei
  • Viaţa Sfântului Nectarie
  • Taine și ierurgii
    • Botezul
    • Cununia
    • Îndrumar de spovedanie
    • Parastasul
    • Spovedania
  • Familia preotului
  • Şcoala parohială
  • Programul liturgic
  • Contact
  • Español
Adresa bisericii parohiale: Calle del Ferrocarril
nr. 21-23, Coslada
Telefon: 0034.677 275 236