Despre semnele sfarsitului
In ultima vreme se vorbeste mult despre semnele sfarsitului lumii, vehiculandu-se o serie de idei, pareri si invataturi gresite, fie in presa scrisa sau la diverse canale TV. , cu privire la unele evenimente cosmice care vor avea loc si vor marca schimbari radicale pe planeta sau chiar distrugerea omenirii (ex.: alinierea planetelor, inversarea polilor magnetici ai pamantului sau alte catastrofe naturale).
Dupa invatatura crestina descoperita de Mantuitorul Hristos si propavaduita de Biserica, cosmosul intreg si omul au fost creati de Dumnezeu din iubire si tot din iubire Dumnezeu a trimis pe fiul Sau in lume, nu ca sa piarda lumea, ci ca sa mantuiasca lumea prin El (Ioan 3, 15-16). Fiind deci obiect al iubirii dumnezeiesti creatia are inscrisa in ea aspiratia spre implinirea eshatologica, aspiratie care se atinge in curgerea istorica a lumii prin harul lui Hristos si care isi va arata chipul desavarsit atat la sfarsitul istoriei, precum si in realitatea de dincolo de istorie, „ca un cer nou si un pamant nou in care va locui dreptatea” (Isaia 65,17; II Petru 3, 13). De aceea invatatura Bisericii nu vorbeste despre distrugerea lumii si de intoarcerea ei in neant, ci de transfigurarea chipului ei actual in chipul cel netrecator al Imparatiei lui Dumnezeu (Apoc. 21,1), intru slava nestricaciunii si a vietii celei vesnice.
Planul lui Dumnezeu cu lumea nu poate fi anulat de faptul ca pana la sfarsitul istoriei omul trebuie sa lupte cu pacatul din lume cu raul sub diferite forme ale lui, intampinand necazuri si incercari. Pe acestea le poate birui cu puterea lui Hristos, imprimand in structura creatiei lumini ale harului divin in drumul ei spre implinirea eshatologica. Lumea creata, avand un inceput in istorie va avea si un sfarsit care nu trebuie inteles ca distrugere a ei, ci ca o „nastere din nou” intru desavarsire. Acest fapt se va intampla dupa voia cea atotputernica a lui Dumnezeu, „Care a pus vremurile si anii in a Sa stapanire” (F. Ap. 1,7). Deci nu ne este dat noua sa cunoastem data exacta a sfarsitului si nici Dumnezeu nu ne-a descoperit noua aceasta. Ceea ce stim si Dumnezeu ne-a descoperit este ca sfarsitul va fi, fara date sau soroace inainte stabilite. Insusi Mantuitorul spune: „cerul si pamantul vor trece dar cuvintele mele nu vor trece. Iar de ziua si ceasul acela nimeni nu stie, nici ingerii din ceruri, nici Fiul, ci numai Tatal” ( Matei 24, 35-36 ). Pentru acel moment al sfarsitului noi trebuie sa fim pregatiti „caci in ceasul in care nu ganditi, Fiul Omului va veni” (Matei 24,42-44).
Important de mentionat este faptul ca vorbind despre sfarsitul lumii si despre semnele sfarsitului acestuia, Mantuitorul Iisus Hristos pune aceste evenimente care vor avea loc in legatura cu cea de-a doua venire a Sa, cu momentul infricosatei judecati, atunci cand El va veni intru slava Sa pe norii cerului si va sta pe tronul slavei, inconjurat de sfintii ingerii si va chema la judecata toate neamurile pamantului, pe cei vii si pe cei morti, si va rasplati fiecaruia dupa faptele lui (vezi Matei cap.24-25; Marcu cap.13; Luca cap. 21).
Vorbind ucenicilor Sai despre caderea Ierusalimului si ca nu va ramane din zidurile lui „nici piatra pe piatra”( Matei 24, 1-3), Mantuitorul Hristos s-a referit apoi la semne si evenimente deosebite care vor pre-vesti a doua Sa venire si sfarsitul chipului prezent al lumii. Intrebat fiind de ucenici „cand vor fi acestea” si care este semnul venirii Tale si al sfarsitului…” (Matei 24, 3 ), Domnul a amintit un context larg de semne care se vor intampla in istoria lumii si vor pregati sfarsitul si ziua judecatii. Nu a precizat o zi sau o data anume, desi ca Dumnezeu, in prestiinta Sa, pe toate le cunoaste. A atras insa atentia ucenicilor si noua celor de azi: „vedeti sa nu va amageasca cineva, caci multi vor veni in numele Meu zicand ca: Eu sunt Hristos, si pe multi vor amagi” (Matei 24, 4-5).
Drept semene si evenimente ale apropierii sfarsitului textele scripturistice ale Noului Testament mentioneaza, intre altele , urmatoarele:
a) – in zilele din urma se vor ridica prooroci mincinosi si hristosi mincinosi care vor aduce invataturi desarte si minuni inselatoare, iar multi se vor lepada de invatatura cea adevarata;
b) – se vor inmulti faradelegile si pacatele si va spori indiferenta oamenilor fata de cele sfinte si vor amana pocainta ( ca pe vremea lui Noe), iar dragostea multora se va raci ( Matei 24, 12);
c) – multi crestini vor fi prigoniti, stramtorati si urati pentru numele lui Hristos, se vor inmulti rautatea si razvratirea intre oameni;
d) – vor fi razboaie, zvonuri despre razboaie si neintelegeri intre neamuri si intre puterile lumii;
e) – vor fi cutremure mari pe alocuri foamete, boli, necazuri spaima si nedumeriri din pricina vuietului marii si a valurilor (Luca 21, 25). Acestea se vor intampla dar nu va fi inca sfarsitul (Luca 21,9).
f) – semne mari vor fi in soare, luna si in stele, ca la moartea Mantuitorului pe Cruce cand s-a facut intuneric pe pamant (Matei 27, 45);
g) – se va propovadui Evanghelia la toate neamurile spre martuirea lor, pentru ca toti sa fie responsabili de primirea sau refuzul mesajului evanghelic (Matei 24, 14);
h) – aratarea lui Antihrist in care va fi toata puterea Satanei, care va lucra ratacire si amagire multa, iar „uraciunea pustiirii” – despre care zice Daniil proorocul (cap. 9) va sta in locul cel sfant. Se va arata „omul nelegiuirii” care va lucra toata taina faradelegii si va prigoni cu furie Biserica (Matei 24, 15; II Tes. 2, 3-5; I Ioan 2, 18) ;
i) – in acele vremuri vor veni Ilie proorocul si Enoh (cei ridicati cu trupul la cer) care se vor impotrivi prin marturia lor lucrarii si puterii lui Antihrist si slujitorilor acestuia
( Apoc. Cap.11);
i) – un eveniment cu totul aparte si care va arata ca Dumnezeu nu-si ia inapoi chemarea si fagaduintele date lui Israel, va fi intoarcerea acestuia la credinta in chip minunat, cum zice Sf. Ap. Pavel in Romani cap.11.
Deasemenea doua evenimente vor marca venirea Mantuitorului Hristos la judecata pe norii cerului cu slava si putere multa: puterile cerului se vor clatina si stihiile se vor desface iar creatia va fi trecuta printr-un foc purificator, izbavita de stricaciune pregatita pentru chipul cel nou al imparatiei lui Dumnezeu cum se spune in II Petru 3, 7-10, iar prin puterea lui Hristos va avea loc invierea cea de obste si schimbarea in chip innoit al celor vii, cum spune Sf. Ap. Pavel in I Tes. 4, 13-17 si I Cor. 15, 51.
Se cuvine deci sa fim mai putin preocupati de date sau soroace ale sfarsitului lumii, caci vom gresi cautandu-le, dar cu mai multa luare aminte si grija sa fim pregatiti pentru ceasul sfarsitului, prin viata curata, priveghere si ascultare de invatatura Bisericii pe care sa o pastram si sa o aparam, avand candela sufletului aprinsa dupa pilda fecioarelor intelepte, fiind lucratori ai dreptatii si ai faptei milostive, ca nu stim nici ziua nici ceasul in care va veni Hristos Dreptul Judecator.
Teolog Costel Birleanu
sursa: crestinortodox.ro