Parohia “Sf. Nectarie Taumaturgul” - Coslada (Spania)
Parroquia “San Nectario el Taumaturgo”-Coslada/Romanian Orthodox Parish "St. Nectarios, the Healer"-Coslada

Episcopia Ortodoxă Română a Spaniei și Portugaliei

Parohia "Sf. Nectarie Taumaturgul" - Coslada, Spania

Parroquia "San Nectario, El Taumaturgo" - Coslada

Romanian Orthodox Parish "St. Nectarios, The Healer" - Coslada

  • Prima pagina
  • Episcopul locului
  • Istoricul parohiei
  • Viaţa Sfântului Nectarie
  • Taine și ierurgii
    • Botezul
    • Cununia
    • Îndrumar de spovedanie
    • Parastasul
    • Spovedania
  • Familia preotului
  • Şcoala parohială
  • Programul liturgic
  • Contact
  • Español
16 august 2020

„Pedagogia modernă a scăpat din vedere cea mai minunată calitate cu care ne-a înzestrat Dumnezeu – creativitatea”

admin_nec Uncategorized

– Spuneaţi că trebuie să stăm de vorbă cu copiii, că vom găsi în ei comori care aşteaptă să fie descoperite… Dar şi asta e o artă, nu-i aşa?

– Desigur. Să vedeţi de ce. Când am plecat de la şcoala din Vitan şi am ajuns la „Tonitza”, am descoperit că nu mai pot pune întrebări copiilor. Asta pentru că la orice întrebare îmi răspundeau cu clişee de-ale părinţilor, de-ale bunicilor. Aici, majoritatea părinţilor erau intelectuali, se ocupau de copiii lor în permanenţă, informându-i despre absolut orice. Şi, din cauza bombardamentului informaţional, la care se adăugau şi educatoarele, învăţătoarele, profesorii, televizorul şi alte surse, ei răspundeau doar cu clişee. Stereotip.

– Aveau toate răspunsurile adică, nu mai aveau spontaneitate.

– Da. Nu puteam să stau de vorbă cu ei. Şi atunci m-am oprit, le-am dat numai exerciţii de creativitate prin desen şi mi-am frământat capul vreo două luni de zile cum să ajung lao soluţie în care să-i fac să-mi răspundă ei. Şi mi-au venit în cap trei metode.

Prima a fost următoarea. Mi-a venit ideea să le dictez zece întrebări. M-am bucurat că o să mă duc acasă cu muuulte răspunsuri şi m-am înşelat amarnic, pentru că, în stereotipia de a da răspunsuri – şi noi, adulţii, facem la fel! – fiecare spune repede fraza care îi vine imediat în cap. Dar fraza care ne vine imediat în cap este o frază banală, un clişeu. Şi le-am spus asta copiilor, că am fost dezamăgit, dar că am descoperit totuşi ceva interesant. Şi le zic: „Aşa suntem noi, toţi. Uite, de pildă, dacă doriţi să vă lămuriţi, hai să facem un exerciţiu. Ia, toată clasa atenţie, ca imediat, odată cu închiderea gurii mele, să se deschidă gura voastră. Spuneţi repede un fruct!” Şi toată clasa a zis: „Măr!” Şi au început să râdă. „V-am spus eu!” Zic: „O culoare?” Toţi…

– Roşu!

– „Roşu!” Şi iar au început să râdă. Şi zic: „Un nume de fată?” „Maria!” E adevărat că peste tot a fost şi o excepţie, exact excepţia care confirmă regula. Încolo, în cor. Şi zic „Vedeţi? Aşa faceţi şi voi. Imediat, spuneţi repede ce vă trece prin cap şi cu asta aţi scăpat. Culmea, cu toate că am criticat-o, chiar vă rog să o scrieţi prima frază care vă vine în cap. Dar, de data asta, o scrieţi cu alt scop.” Că ei o scriau şi treceau la răspunsul al doilea.

„Scopul e următorul: după ce aţi scris-o, uitaţi-vă dacă nu cumva aţi putea să exprimaţi aceeaşi idee cu alte cuvinte”. Se uită ei… şi: „Eu chiar aş putea să scriu două răspunsuri!”. „Bun, cu cât mai multe, cu atât mai bine. După ce le-aţi scris, să vă uitaţi că, dacă le recitiţi, o să descoperiţi acolo nişte constatări. Adică, spuneţi că s-a dus, a făcut, a luat… Ia luaţi-vă la întrebări propriile răspunsuri: Dar de ce trebuia să se ducă, de ce trebuia să facă aşa? Şi atunci, dacă îţi iei la întrebări propriul răspuns, atunci neapărat trebuie să mai fabrici un răspuns”. În acel moment, răspunsurile lor s-au modificat esenţial, n-au mai fost clişee. Niște simple șabloane au început să aibă substanță.

A doua metodă a fost cu totul altfel. Zic: „Am să vă pun acum nişte întrebări, dar fără cuvinte”. Şi mi-au spus: „Dar cum faceţi să ne întrebaţi?”. „Uite, de pildă, semnul plus înseamnă a aduna” (şi le schiţez în aer semnul “+”). „Eu deja am pus o întrebare dacă fac semnul plus şi apoi pun un egal – am pus întrebarea: Ce înseamnă adunarea? Iar voi trebuie să-mi răspundeţi tot aşa cum v-am întrebat eu, să-mi răspundeţi tot printr-un semn, sau printr-un simbol, apoi să-mi explicaţi pe foaie, în cuvinte, ce înseamnă semnul cu care mi-aţi răspuns”. Şi i-am întrebat, prin semne: Ce înseamnă pierderea? Ce înseamnă împărţirea? Ce înseamnă înmulţirea? Ce înseamnă asemănarea? Ce înseamnă întrebarea? Ce înseamnă mirarea? – pentru că puneam semnul „?”. Apoi am complicat povestea: Semnul întrebării cu semnul întrebării egal?… Ce înseamnă când se adună întrebările, când se adună pierderile, când se adună câştigurile, înmulţirile, împărţirile, asemănările şi aşa mai departe… Ei s-au prins repede în joc şi mi-au răspuns cu semne sau simboluri, apoi au formulat în scris fraza care să le motiveze răspunsul şi au ieşit nişte fraze… parcă nu mai erau răspunsuri de-ale copiilor, parcă erau nişte chintesenţe adulte. Aduceau mai degrabă a maxime decât a răspunsuri candide. Foarte interesant.

– Şi ei traduceau un limbaj non-verbal întrunul verbal? Automat, simplificarea şi esenţializarea era maximă.

– Aşa este. Nu făceau decât să spună strict ce răspunseseră prin semne.

– De fapt, asta e poezia.

– Sigur că exerciţiul ăsta a avut nişte consecinţe extraordinare.

A treia metodă pe care am aplicat-o a fost să iau o caracteristică a lor, aceea de a imita. La început îi întrebam în devălmăşie, aşa cum eram strânşi, de vârste diferite – să zicem, într-o excursie. Şi întotdeauna, dacă răspundea un copil mai mare, toţi ceilalţi mai mici repetau şi ei ce spusese cel mare. Cu toate că eu mă miram şi le spuneam: „Dar tocmai a dat el răspunsul ăsta!”, îmi ziceau: „Da, dar şi eu am aceeaşi părere” Şi dacă întrebam pe altul, şi pe altul, şi pe altul, repetau acelaşi răspuns, zicând că da, au şi ei aceeaşi părere. Mi-am zis atunci: „Stai că vă aranjez eu acum!” Şi de atunci i-am întrebat în ordine ierarhică, de la cei mici spre cei mari.

Dar amănuntul ăsta mi-a rămas înfipt în cap, că au acest spirit de imitaţie pe care îl pun imediat în practică. Şi zic: „Dacă eu am să pun voit nişte întrebări mai șocante, mai ciudate, nişte întrebări amuzante, sau nişte întrebări poetice, sau nişte întrebări contrariante, precis mă vor imita. Vor intra în jocul meu!” Şi exact aşa s-a întâmplat. Parcă îi apeşi pe un buton şi se transformă în poeţi. Încep să îţi lucreze răspunsul în maniera în care le-ai pus întrebarea. Ei nu o fac de obicei decât rar, pentru că nu sunt solicitaţi.

– Pentru că întrebările sunt proaste?

– Şi întrebările sunt proaste, şi oamenii nu le pun întrebări, nu stau de vorbă cu ei. Să-i iscodească, la modul frumos al cuvântului. Întrebările erau, cum spuneam, atât de contrariante, că şi pe adulţi îi contrariau. De pildă, când am întrebat: „Ce-o fi căutând cucul ăla în ceas? Când, de fapt, cocoşul este pasărea care ne trezeşte dimineaţa, peste tot în lume. Ce caută cucul ăla acolo?”

Desigur, au mai fost multe alte tipuri de exerciţii. De patruzeci de ani pun întrebări copiilor. Şi mi-am dat seama că, tot adunând răspunsuri, nu fac altceva decât să adun literatură. Şi, având deja un depozit, după atâţia ani de muncă, atunci mi s-ar fi părut normal să sară în sus şi scriitorii, şi profesorii de la filologie, şi de la psihologie, pedagogie, antropologie, sociologie, filosofie, teologie şi aşa mai departe. Să primesc un sprijin de la cineva pentru publicarea acestui Manual de educaţie a creativităţii. Vedeţi bine rezultatele, unele răspunsuri parcă sunt scrise de poeţi, sau de filozofi, sau de teologi… Şi atunci, cum să nu vibrezi? Pentru că noi vibrăm şi când un unchiaş de la ţară spune o vorbă frumoasă, cu tâlc sau cu umor, sau cu dor, cu tragism… Toţi oamenii îndrăgostiţi de cultură citesc cu bucurie gânduri frumoase.

– De atâta vreme de când lucraţi cu ei, a învăţat ceva profesorul de la elevii săi?

– M-au pus serios pe gânduri din clipa în care am început să le pun întrebări. De pildă, i-am întrebat odată: „Dacă vi s-ar întâmpla să puteţi deveni invizibili pentru o vreme, le-aţi face ceva oamenilor foarte răi?” Răspunsurilor lor, invariabil, se învârt în jurul unor pedepse de o candoare cuceritoare, cum ar fi: „Le-aş arunca pălăria de pe cap!”, „Le-aş trage un şut!”, „Le-aş pune o piedică!”… Mi-e groază să mă gândesc ce-ar face adulţii cu oamenii foarte răi (sau cu cei despre care cred ei că sunt foarte răi), dacă s-ar trezi că pot fi uneori invizibili!

În toţi aceşti ani de când lucrez cu ei, am învăţat că dacă ne apropiem de copii ca de nişte prieteni de viaţă, ca de nişte colegi de şcoală, prea adesea putem descoperi că ne sunt folositori prin curăţia lor sufletească primită de la Dumnezeu. Aşa că nu pot să nu mă întreb pe mine, şi pe toată lumea: oare n-ar fi bine să ni-L apropiem şi mai mult pe Dumnezeu prin copii?

A consemnat Anca Atanasiu

Sursa: familiaortodoxa.ro

MATEIAȘ BRÂNCOVEANU, CEL MAI TÂNĂR SFÂNT DIN BISERICA NOASTRĂ (16 august) Credință și Cultură. Creștinismul de salon. Vocația adevărului și seducția minciunii (Video)

Articole pe același subiect

F7433713-6E32-483F-A168-FC1E1FE6D09E

Duhovnicești, Uncategorized

BETLEEMUL

4B936ACC-16EC-4629-96F8-AABA93970756

Parohie, Uncategorized

Pregătiți de Nașterea Domnului 2020

77C1E3B1-54AB-41CD-A593-83A30BDDAB15

Uncategorized

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΥΜΝΟΙ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ

Moaștele Sf. Nectarie
în biserica din Coslada


Moaștele Sf. Martiri din Hozeva
în biserica din Coslada




Moaștele Sf. Epictet și Astion
în biserica din Coslada




Tipărite în parohie

Statististici


free counters

Blogroll

  • Iconografo
  • Kalomiros.blogspot.com.es
  • L'atelier Saint Jean Damascene
  • L'Institut Saint-Serge
  • Mitropolia greaca Madrid
  • Monasterio virtual
  • Noi în Spania
  • Occidentul românesc
  • Paso a paso en la Ortodoxia
  • Pro Ortodoxia

Atitudine ortodoxă

  • Fericiţi cei prigoniţi
  • Laurenţiu Dumitru
  • ProVita
  • ProVita Craiova
  • Rafael Udrişte
  • Război întru Cuvânt
  • Razvan Codrescu
  • Savatie Baştovoi
  • Sceptik
  • Viaţa la ţară

Resurse ortodoxe

  • Biblia ortodoxă
  • Biblioteca (ortodoxie.3x.ro)
  • Biblioteca mănăstirii Săraca
  • Biblioteca teologică digitală
  • Biblioteca viostil
  • Coleţia de paterice
  • Doxologia
  • Enciclopedia ortodoxă
  • Harta mănăstirilor
  • Mărturisitor ortodox
  • Materiale provita
  • OrtodoxMedia
  • Servicios y Oraciones
  • Sfaturi ortodoxe
  • Sinaxarul (audio)
  • Tâlcuirea Psaltirii
  • Tezaurul ortodox
  • Vieţile sfinţilor

Femeia şi mama ortodoxă

  • Casa părintească
  • Dăruind vei dobândi
  • Din pridvor
  • Femeia creştină
  • Gândeşte frumos
  • Hristos împărtăşit copiilor
  • La pieptul mamei
  • Orthodox education
  • Picuri de rouă
  • Un colţişor de rai

Utile

  • athoscollection.ro
  • bluartdesign.bizoo.ro
  • icoaneortodoxe.com.ro
  • Însemne ortodoxe
  • magazinortodox.ro
  • skiadopoulosbros.gr
  • vesminte-mithra.ro
  • vesmintepreotesti-iasi.ro
  • www.amro.ro
  • www.art-mobirel.ro
  • www.artborder.gr
  • www.arttiffany.ro
  • www.bingbeng.ro
  • www.brodart.ro
  • www.churchitems.gr
  • www.clopote.md
  • www.clopote.ro
  • www.clopoteblotor.ro
  • www.cusutsibrodat.ro
  • www.dimbales.com
  • www.dixibijou.ro
  • www.evagelidisilias.gr
  • www.gallerybyzantium.com
  • www.geritrading.ro
  • www.ierorafeio.gr
  • www.iletrade.ro
  • www.jianuart.ro
  • www.landau.ro
  • www.lidar.ro
  • www.marmovest.ro
  • www.maryhit.com
  • www.mobilier-biserici.ro
  • www.msfc.ro
  • www.orthodoxmall.eu
  • www.pantex.ro
  • www.profiart.ro
  • www.reinvierea.ro
  • www.studio-vitralii.ro
  • www.stzosima.com
  • www.tarobrod.ro
  • www.textor-textiles.ro
  • www.textor.ro
  • www.theiconart.gr
  • www.ttc-stoffe.ro
  • www.vesminte.com
  • www.vesminte.ro
  • www.vesmintepreotesti.com
  • www.vesnavestments.com
  • www.xaxiras.com

Caută în site

Categorii articole

  • Album foto
  • Antiecumenism
  • Anunțuri
  • Articole și resurse în limba spaniolă
  • Atitudine
  • Audio
  • Cântări
  • Cărţi
  • Din Spania
  • Duhovnicești
  • Organizare
  • Parohie
  • Predici la Duminici și Sărbători
  • Program
  • Provita
  • Sfântul Nectarie
  • Știri și evenimente
  • Uncategorized
  • Viața parohiei
  • Video
  • Viețile Sfinților

Adresa parohiei şi programul liturgic

Adresa: Coslada, Calle del Ferrocarril 21-23

Programul liturgic săptămânal:

Luni:
09.00 – Paraclisul MD Prodromiţa.

Marţi:
09.00 – Paraclisul Sf. Ioan Botezătorul.

Miercuri:
08.00 – Taina Spovedaniei;
09.00 – Paraclisul Sf. Nectarie;
10.00 – Taina Spovedaniei.

Joi:
09.00 – Paraclisul Sf. Ioan Rusul

Vineri:
08.00 – Taina Spovedaniei;
09.00 – Paraclisul Maicii Domnului;
10.00 – Taina Spovedaniei.

Sâmbătă:
08.00 – Taina Spovedaniei;
09.00 – Paraclisul Sf. Mucenic Gheorghe;
10.00 – Taina Spovedaniei.
15.30 – Taina Spovedaniei şi Vecernia.

Duminică:
08.30 – Sfânta Liturghie.

În zilele praznicelor împărăteşti sau de pomenire a sfinţilor din timpul săptămânii, Sfânta Liturghie se săvârşeşte dimineaţa, potrivit programului anunţat în duminica dinaintea sărbătorii.

Paroh, Pr. George Cimpoca

Telefon: 677. 275. 236

Arhiva articolelor

  • februarie 2021 (30)
  • ianuarie 2021 (23)
  • decembrie 2020 (39)
  • noiembrie 2020 (19)
  • octombrie 2020 (18)
  • septembrie 2020 (19)
  • august 2020 (30)
  • iulie 2020 (38)
  • iunie 2020 (41)
  • mai 2020 (12)
  • aprilie 2020 (37)
  • martie 2020 (25)
  • februarie 2020 (24)
  • ianuarie 2020 (28)
  • decembrie 2019 (28)
  • noiembrie 2019 (32)
  • octombrie 2019 (37)
  • septembrie 2019 (35)
  • august 2019 (19)
  • iulie 2019 (20)
  • iunie 2019 (37)
  • mai 2019 (53)
  • aprilie 2019 (38)
  • martie 2019 (31)
  • februarie 2019 (43)
  • ianuarie 2019 (56)
  • decembrie 2018 (37)
  • noiembrie 2018 (36)
  • octombrie 2018 (25)
  • septembrie 2018 (31)
  • august 2018 (13)
  • iulie 2018 (43)
  • iunie 2018 (49)
  • mai 2018 (58)
  • aprilie 2018 (72)
  • martie 2018 (77)
  • februarie 2018 (67)
  • ianuarie 2018 (77)
  • decembrie 2017 (45)
  • noiembrie 2017 (41)
  • octombrie 2017 (76)
  • septembrie 2017 (64)
  • august 2017 (50)
  • iulie 2017 (96)
  • iunie 2017 (50)
  • mai 2017 (38)
  • aprilie 2017 (58)
  • martie 2017 (72)
  • februarie 2017 (43)
  • ianuarie 2017 (39)
  • decembrie 2016 (52)
  • noiembrie 2016 (38)
  • octombrie 2016 (60)
  • septembrie 2016 (66)
  • august 2016 (33)
  • iulie 2016 (33)
  • iunie 2016 (66)
  • mai 2016 (62)
  • aprilie 2016 (56)
  • martie 2016 (52)
  • februarie 2016 (59)
  • ianuarie 2016 (58)
  • decembrie 2015 (53)
  • noiembrie 2015 (35)
  • octombrie 2015 (62)
  • septembrie 2015 (40)
  • august 2015 (76)
  • iulie 2015 (77)
  • iunie 2015 (69)
  • mai 2015 (77)
  • aprilie 2015 (72)
  • martie 2015 (118)
  • februarie 2015 (108)
  • ianuarie 2015 (72)
  • decembrie 2014 (62)
  • noiembrie 2014 (76)
  • octombrie 2014 (87)
  • septembrie 2014 (109)
  • august 2014 (94)
  • iulie 2014 (66)
  • iunie 2014 (103)
  • mai 2014 (110)
  • aprilie 2014 (104)
  • martie 2014 (149)
  • februarie 2014 (99)
  • ianuarie 2014 (128)
  • decembrie 2013 (113)
  • noiembrie 2013 (85)
  • octombrie 2013 (103)
  • septembrie 2013 (152)
  • august 2013 (128)
  • iulie 2013 (113)
  • iunie 2013 (79)
  • mai 2013 (53)
  • aprilie 2013 (51)
  • martie 2013 (53)
  • februarie 2013 (76)
  • ianuarie 2013 (81)
  • decembrie 2012 (53)
  • noiembrie 2012 (50)
  • octombrie 2012 (76)
  • septembrie 2012 (45)
  • august 2012 (53)
  • iulie 2012 (50)
  • iunie 2012 (46)
  • mai 2012 (70)
  • aprilie 2012 (38)
  • martie 2012 (52)
  • februarie 2012 (60)
  • ianuarie 2012 (64)
  • decembrie 2011 (66)
  • noiembrie 2011 (49)
  • octombrie 2011 (64)
  • septembrie 2011 (60)
  • august 2011 (64)
  • iulie 2011 (54)
  • iunie 2011 (52)
  • mai 2011 (49)
  • aprilie 2011 (31)
  • martie 2011 (42)
  • februarie 2011 (44)
  • ianuarie 2011 (41)
  • decembrie 2010 (42)
  • noiembrie 2010 (46)
  • octombrie 2010 (43)
  • septembrie 2010 (44)
  • august 2010 (46)
  • iulie 2010 (37)
  • iunie 2010 (62)
  • mai 2010 (34)
  • aprilie 2010 (28)
  • martie 2010 (35)
  • februarie 2010 (54)
  • ianuarie 2010 (49)
  • decembrie 2009 (59)
  • noiembrie 2009 (60)
  • octombrie 2009 (70)
  • septembrie 2009 (69)
  • august 2009 (55)
  • iulie 2009 (51)
  • iunie 2009 (62)
  • mai 2009 (49)
  • aprilie 2009 (30)
  • martie 2009 (13)
  • februarie 2009 (35)
  • ianuarie 2009 (38)
  • decembrie 2008 (24)
  • noiembrie 2008 (9)
  • octombrie 2008 (7)
Parohia “Sf. Nectarie Taumaturgul” - Coslada (Spania)
  • Prima pagina
  • Episcopul locului
  • Istoricul parohiei
  • Viaţa Sfântului Nectarie
  • Taine și ierurgii
    • Botezul
    • Cununia
    • Îndrumar de spovedanie
    • Parastasul
    • Spovedania
  • Familia preotului
  • Şcoala parohială
  • Programul liturgic
  • Contact
  • Español
Adresa bisericii parohiale: Calle del Ferrocarril
nr. 21-23, Coslada
Telefon: 0034.677 275 236